KFUPM ePrints

AUTOMATIC REFERENCE MODEL DEVELOPMENT FOR EARLY STAGE ARTIFACTS REUSE

l AUTOMATIC REFERENCE MODEL DEVELOPMENT FOR EARLY STAGE ARTIFACTS REUSE. PhD thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 24 February 2016.

7Mb

Arabic Abstract

ان بناء برمجيات جديدة من خلال اعادة استخدام مكونات برمجية موجودة مسبقاً تعتبر استراتيحية اساسية للتغلب على ازمة البرمجيات والمتمثلة في الكلفة والوقت والكفاءة. تكمن فائدة اعادة الاستخدام بشكل افضل عندما يتم التخطيط لها وادارتها بشكل نظامي ضمن نطاق معين او نطاقات متشابهة حيث تشترك العديد من البرمجيات ضمن النطاق الواحد او النطاقات المتشابهة في الكثير من الوظائف. اضافة الى ذلك فإن اعادة الاستخدام للمكونات البرمجية في المراحل الاولى من دورة حياة تطوير البرنامج تكون ذات فائدة جمّة اذا ما قارناها بالفائدة المرجوة من اعادة استخدام المكونات البرمجية في المراحل المتقدمة من دورة حياة البرمجيات. بالرغم من هذه الفائدة المرجوة الا ان تحقيقها بشكل فعلي من عدة نماذج ليس بالشيء السهل، خاصةً عندما تكون النماذج ذات احجام كبيرة. تعتبر النماذج المرجعية لمكونات البرمجيات في مراحلها الاولى اداة جيدة لتدعيم اعادة الاستخدام من عدة انظمة برمجية في نطاق ما، حيث يستطيع النموذج المرجعي تقديم نسبة اعادة الاستخدام الكامنة في عدة نماذج وذلك من خلال نموذج واحد تسهل ادارته، حيث يشمل هذا النموذج المرجعي العناصر المشتركة والمختلفة بين تلك النماذج. بالرغم من اهمية تلك النماذج المرجعية الا انها لم تُعط الاهتمام الكافي من قبل الباحثين من حيث كيفية بنائها بشكل اوتوماتيكي من مجموعة من النماذج المنفردة. يقدم هذا البحث حلاً متضمناً خوارزميات مرحلية لكلٍ من مطابقة النماذج المختلفة و دمجها الى نموذج مرجعي واحد. محور تركيزنا في هذا البحث هو نماذج البنية الهيكلة لانظمة البرمجيات ممثلة بنماذج الفئة. حيث قمنا بمقارنة عدة خوارزميات بما فيها الخوارزميات الجينية وخوارزميات محاكاة تبريد الصلب، من اجل التعامل مع تعقيدات مسألتي المطابقة والدمج للنماذج والتغلب عليها. لقد تبين من خلال التجارب العملية التي قمنا باجراءها على حالات دراسة متعددة ان الحل المقترح ذو جدوى.

English Abstract

Software reuse has been regarded as the key strategy for overcoming the software crisis. Reuse has great potential when systematically planned and managed to capitalize on the commonalities that exist among the different applications within the same or similar domains. Additionally, reuse of early-stage artifacts has great potential as compared to later-stage artifacts reuse. However, using multiple models to achieve the reuse potential across them is impractical and complex, especially, when models are of large size. Early-stage reference models have been considered as good tools to allow reuse across applications within the same domain. They can offer the reuse potential of the models they consolidate and represent with manageable complexity. However, there has not been enough research to address the problem of automatically consolidating a given set of analysis (design) models representing different applications (instances) in a domain into a reference model that represents the input models. This thesis addresses this problem and offers an approach consisting of staged matching and merging algorithms to identify commonalities and variabilities among input models, and proposes a reference model accordingly. Our focus in this thesis is on the structural models represented by class diagrams. We compared different heuristic algorithms including genetic algorithms and simulated annealing in dealing with the complexity of the matching and merging problems. We conducted a set of experiments using a number of case studies. The experiments show that our approach is promising.



Item Type:Thesis (PhD)
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Committee Advisor:Ahmed, Mataz
Committee Members:Abdel-Aal, Radwan and Alshayeb, Mohammad and Elish, Mahmoud and Azzedin, Farag
ID Code:139653
Deposited By:MOJEEB ALKHIAT (g200503490)
Deposited On:11 Jun 2015 10:30
Last Modified:11 Jun 2015 11:08

Repository Staff Only: item control page