KFUPM ePrints

Partial Composite Action of Continuous Composite Steel Girders Strengthened with CFRP

l Partial Composite Action of Continuous Composite Steel Girders Strengthened with CFRP. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until May 2016.

5Mb

Arabic Abstract

تستخدم الكمرات المركبة من الفولاذ والخرسانة في الجسور والابنية بشكل شائع. حيث تعتمد الكمرات المركبة بشكل أساسي على التأثير المركب ما بين الفولاذ والخرسانة. هذا التأثير يتشكل من خلال وصلات فولاذية ما بين الحديد والخرسانة. يمكن لهذه الوصلات الفولاذية المحافظة على قوة الكمرات المركبة ومنع الإنزلاق ما بين الكمرة الفولاذية والبلاطة الخرسانية، حيث أن فعالية هذه الوصلات تعتمد على مقدار ما تنقله من قوى القص الأفقية. في الكمرات المستمرة المركبة، العزم السالب فوق الدعامات الداخلية يولد قوى شد على البلاطة الخرسانية حيث أن هذه القوى تؤدي إلى فقدان الترابط ما بين الحديد والخرسانة بسبب الشقوق المتشكلة في البلاطة الخرسانية. ونتيجة لذلك، تثبت صفائح من البوليمر المدعم بألياف الكربون على سطح البلاطة الخرسانية للمحافظة على التأثير المركب ما بين الفولاذ والخرسانة في منطقة عزم الدوران السالب. . هذا البحث يهدف الى تقييم أداء الكمرات المستمرة المركبة عمليا ونمذجيا من خلال تركيب وصلات فولاذية على مسافات مختلفة في منطقة العزم السالب، بالإضافة إلى تثبيت صفائح البوليمر المدعم بالكربون على سطح البلاطة الخرسانية في منطقة عزم الدوران السالب. البحث سيركز على دراسة الإنزلاق ما بين الفولاذ والخرسانة، انحراف وصلابة الكمرات المركبة، القوى في صفائح البوليمر المدعم بالكربون وقوة التحمل في الكمرات.

English Abstract

Composite steel-concrete girders are commonly used in bridges and buildings. The composite girder depends mainly on the composite action between steel beam and concrete slab. Composite action forms by providing shear connectors between steel beam and concrete slab. Shear connectors can be contributed to maintain the composite action and prevent the interface slip between steel beam and concrete slab. The composite action level depends on the amount of the transferred tangential shear force. In continuous composite girders, negative moment at interior supports region will generate tensile stress in concrete slab. Composite action between concrete slab and steel beam may lose under the effect of tensile stresses causing cracks of concrete slab. Consequently, CFRP sheets are bonded to the top of concrete slab to maintain the composite action at negative moment region. This research evaluates experimentally and numerically the performance of continuous composite girders with different shear studs spacing at the negative moment region. The behavior of continuous composite girders is studied with presence of CFRP sheets bonded to the top of concrete slab at negative moment region. The study focused on the interface slip between steel beam and concrete slab, composite girder deflection and stiffness, CFRP stress and girder ultimate load capacity.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Civil Engineering > Structural Engineering
Divisions:College Of Engineering Sciences > Civil Engineering Dept
Committee Advisor:Sharif, Alfarabi
Committee Members:Azad, Abul Kalam and Baluch, Muhammed
ID Code:139643
Deposited By:ANAS DARWISH (g201206740)
Deposited On:25 Aug 2015 08:39
Last Modified:25 Aug 2015 08:39

Repository Staff Only: item control page