KFUPM ePrints

Barriers to Utilize Building Information Modeling (BIM) in the Construction Industry of Saudi Arabia

l Barriers to Utilize Building Information Modeling (BIM) in the Construction Industry of Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 01 June 2015.

2465Kb

Arabic Abstract

نمذجة معلومات البناء هي عبارة عن التمثيل ثلاثي الابعاد للخصائص الفيزيائية لمكونات وعناصر البناء متضمنة المعلومات الدقيقة الخاصة بها مجموعة في نظام واحد يمكن الوصول إليه من قبل جميع المشاركين في مشروع البناء في مراحل مختلفة من دورة حياة المشروع. بالرغم من التطور الكبير في صناعة التشييد بالمملكة العربية السعودية، وأيضا بالرغم من الفوائد الكثيرة من نمذجة معلومات البناء واستخدامها في كثير من البلدان المتقدمة، الا انه لا يتم الاستفادة من هذه التكنولوجيا في صناعة التشييد في المملكة العربية السعودية. ولذلك، فإن أهداف هذه الدراسة هي استعراض فهم أصحاب المصلحة من فوائد نمذجة معلومات البناء في دورة حياة مشروع البناء بأكمله وتحديد العوائق الكبرى للاستفادة من هذه التكنولوجيا. لبلوغ اهداف هذه الدراسة، تم اجراء مراجعة أدبية شاملة للدراسات السابقة المتعلقة بفوائد نمذجة معلومات البناء والعوائق التي تحول دون استغلال هذه التكنولوجيا، تُبعت هذه المراجعة الأدبية بإجراء استطلاع متعدد الدورات يسمى (اسلوب دلفي) تم توزيعه على الخبراء في هذا المجال. بالنسبة للهدف الأول فإن الدراسة استخلصت أن هناك فهم عام وموافقة جماعية من قِبل المشاركين في الدراسة فيما يتعلق بفوائد نمذجة معلومات البناء في شتى مراحل التشييد, أما فيما يتعلق بالهدف الثاني والرئيسي فإن هذه الدراسة وجدت أن هناك خمسة عشر عائقاً يحول دون الإستفادة من نمذجة معلومات البناء في صناعة التشييد في المملكة العربية السعودية موزعة بين عوائق ثقافية, وعوائق للتكنولوجيا الجديدة و طريقة العمل التي تتطلبها هذه التكنولوجيا والتي وجد أنهما تمثلان القدر الكبير من عوائق نمذجة معلومات البناء , وأيضا العوائق المتعلقة بسياسة الشركات والأمور القانونية.

English Abstract

Building information modeling (BIM) is the 3D visualization of the physical characteristic and detailed information of the building components in one system, which can be accessed by all participants of construction projects in all phases of the project’s life cycle. Despite the huge development of the building construction industry in Saudi Arabia, and the benefits of using BIM in construction management and the use of this system in many developed countries, BIM technology is not utilized in Saudi construction industry. Therefore, the objectives of this study is to review the stakeholders’ understanding of the benefits of the BIM in the whole construction project life cycle and to identify the major barriers to utilize BIM in Saudi Construction Industry. An intensive literature review on the BIM benefits and barriers was carried out followed by Delphi multiple rounds questionnaire distributed through the experts in this field to achieve the objectives of this research. For the first objective, the study concluded that the stakeholders have the same understanding and agreement on the benefits of using BIM throughout the construction projects’ lifecycle. For the second and main objective, the study found that there are 15 major barriers to utilize BIM in Saudi Arabia. These barriers are distributed between culture, new technology, new process, and policy and legal barriers, and the majority of these barriers was related to the new technology barriers.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Construction
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Shash, Ali Ali
Committee Members:Suhariadi , Bambang Trigunarsyah and Abdelfattah, Ahmed Mohsen
ID Code:139561
Deposited By:AL-GAHZARI MOHAMMED AHMED (g201102430)
Deposited On:24 May 2015 10:01
Last Modified:24 May 2015 10:09

Repository Staff Only: item control page