KFUPM ePrints

GROUND MOTION PREDICTION EQUATIONS (GMPES) FOR SUBDUCTION-ZONE EARTHQUAKES IN JAVA ISLAND, INDONESIA

l GROUND MOTION PREDICTION EQUATIONS (GMPES) FOR SUBDUCTION-ZONE EARTHQUAKES IN JAVA ISLAND, INDONESIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Draft Version
Restricted to Abstract Only until 06 January 2016.

3387Kb

Arabic Abstract

في هذه الاطروحة تمت دراسة العلاقة بين ذروة التسارع الأرضي و استجابة تسارع الطيفي اثناء حدوث الزلزال لثلاثة ترددات موجية مختلفة وهي1، 2 و 5، وذلك في نطاقات الانضواْء الزلزالية لجزيرة جاوا الاندونيسية. البيانات المستخدمة تضمنت 1,574 تسجيل زلزالي ذو شدة عالية اخذت من 118 هزة ارضية في نطاقات انضواْء زلزالية ذات مقياس درجة العزم بين 4.4 الي 7.0 في فترة ما بين عامي 2008 و2013. الغرض الاساسي من استحداث هذا النموذج كان لتنبأ بالهزات الاراضيه الناتجة من النطاقات الضحلة والعميق ، اتبع في استحداث هذا النموذج مواصفات برنامج القومي لحد من مخاطر الزلازل (NEHRP) تصنيف (ب). تكتسب هذه نوعية من الدراسة اهمية بالغة نسبة لكثافة سكانية عالية ، نتيجة لنشاط الزلزالي مستمر، وعدم توفر نماذج لتنبأ بالزلازل في منطقة جاوا. وبالاضافة الي النماذج المتفورة حاليا (Youngs et al., 1997 and Atkinson – Boore, 2003) تتميز بعدم دقة في استنتاج الهزات الارضية السابقة في منطقة الدراسة خصوصا لاحداث الانضواء ذات درجة عزم متوسط (M ≤ 6.0). وعليه، هذه الاطروحة اهتمت بتطوير نموذج يستطيع تقدير حركية الارض لجزيرة جاوا. اظهرت هذه الاطروحة نتائج تعتبر اقلة دقة مقارنة مع نموذج Younges et al., (1997) ونسبيا افضل من نموذ Atkinson and Boore (2003) في تنبأ بالاحداث الانضواء ذات درجة عزم متوسط. التنبأ بالهزات الاراضية يعتبر حجر زاوية في في استنتاج التاثير الناتج عن الهزات الارضية . نموذج حركية الارضية المستحدث في هذه الدراسة يمكن استخدامة في دراسة المخاطر النامجة من هزات الارضية في جزيرة جاوا.

English Abstract

In this research, I present predictive relations for peak ground acceleration (PGA) and response spectral acceleration (PSA) at frequencies of 1, 2 and 5 Hz for subduction-zone earthquakes in Java Island. The dataset includes 1,574 strong-motion recordings from 118 subduction-zone earthquakes of moment magnitude (M) 4.4 to 7.0 that occurred between 2008 and 2013. The predictive relations are developed for both interface and in-slab events on NEHRP (National Earthquake Hazards Reduction Program) class B. These relations are important because Java Island is a seismically active and densely populated region in Indonesia and there are no region-specific ground-motion relations for the island. Available relations (Youngs et al., 1997 and Atkinson and Boore 2003) were found to be unreliable in predicting previously recorded moderate subduction events in Java Island, in particular for moderate events (M ≤ 6.0). Thus, I undertook this study to develop a ground-motion relations specific to Java Island. My resultant predictions are generally lower than those predicted by Youngs et al. (1997) and significantly higher for moderate events than those of Atkinson and Boore (2003). Predicting ground shaking is a key step in anticipating earthquake effects in the region. The ground-motion predictive relations developed in this study can be used for probabilistic seismic hazard studies in Java Island to estimate the hazard.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Earth Sciences
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Kaka, SanLinn Isma'il
Committee Members:Al-shuhail, Abdellatif and Kaminski, Michael
ID Code:139522
Deposited By:ABDUL LATIF (g201206400)
Deposited On:26 Apr 2015 14:01
Last Modified:26 Apr 2015 14:01

Repository Staff Only: item control page