KFUPM ePrints

Federated Database Framework For Disease Outbreak Information And Notification Systems: A Web Service Approach

l Federated Database Framework For Disease Outbreak Information And Notification Systems: A Web Service Approach. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 30 December 2015.

3052Kb

Arabic Abstract

في الوقت الراهن، ونتيجة للإزياد المطرد، يتم تخزين بيانات الرعاية الصحية في قواعد البيانات الموزعة جغرافيا، حيث يجب على ممارسي الرعاية الصحية والباحثين- الراغبين في الحصول على المعلومات الهامة من قواعد البيانات تلك -الوصول إلى قواعد بيانات متعددة حتى يتمكنوا من جمع وتحليل المعلومات ومن ثمً اتخاذ قرارات حاسمة تتعلق بعملهم. ومع ذلك، يمكن أن تكون هذه العملية مضيعة للوقت وعرضة للأخطاء، وعليه فإن توفير وحدة مركزية ومنطقية للحصول على تلك البيانات ليست مهمة سهلة وتحتاج إلى معالجة البيانات بشكل سليم وتكاملي. ومن نظريات تكامل البيانات، فإن طريقة قواعد البيانات الاتحادية وخدمات الويب تعد من بين أحدث الأساليب التي تقلل من التداخل في العمليات المستخدمة حالياً، وتتعامل مع التباين، والحفاظ على التحكم الذاتي المحلي للعناصر المكونة للنظام الاتحادي وتكون قابلة للتطوير . في هذه الرسالة، اقترحنا تصميم إطار لقاعدة بيانات اتحادية لأنظمة التبليغ عن الأمراض المتفشية. وقد نفذ هذا الإطار باستخدام خدمات الويب باعتباره بيئة تكاملية. كما أثبتنا بالدليل كيفية تنفيذ مفهوم النموذج الأولي للإطار المقترح. ولإثبات صحة مفهوم تنفيذ الإطار المقترح، استخدمنا ثلاث قواعد بيانات مختلفة ومستقلة وموزعه. الأولى: تم الحصول عليها من نظام KSA DONS ، وهي قاعدة بيانات تستند إلى قاعدة بيانات أوراكل القائمة على الحوسبة السحابية. والثانية: من نظام CASE التي هي قاعدة بيانات مفتوحة المصدر تستند على قاعدة بيانات MySQL، بينما تستند قاعدة البيانات الثالثة على SQL Server. وتتموقع قواعد البيانات هذه في أماكن مختلفة ولها مخططات ودلالات مختلفة، وبالتالي فهي مناسبة لاختبار الإطار المقترح والتحقق من صحته. وفي الأخير، قمنا بعرض نتائج التجارب التي قمنا بها و تحليلها في هذه الرسالة .

English Abstract

Nowadays, the volume of healthcare data, which is increasing exponentially, is stored in geographically distributed databases. Healthcare practitioner, epidemiologists and researchers who want to obtain critical information from these databases must access multiple databases for collecting and analyzing the information to make critical decisions related to their work. However, this can be a time-consuming and error-prone process. Providing a uniform and logical unit to obtain data is not an easy task and needs clean data integration process. Among the data integration approaches, Federated Databases and Web Services are among latest approaches that minimize the interference of current operations, handle the heterogeneities, maintain the local autonomy of component systems and are scalable. In this thesis, we proposed and designed a federated databases framework for outbreak information and notification systems. This framework was implemented by using web services as an integration platform. We also provided a proof of concept prototype implementation of the proposed approach. For providing proof-of-concept implementation to the proposed framework, we used three different autonomous and distributed databases. The first one was obtained from the KSA DONS system which is an oracle cloud-based database. The second one was acquired from the CASE system which is the open source MySQL database, while the third database is based on SQL Server. These databases which are located at different locations, have different schemas, and different semantics, and are therefore suitable for testing our federation framework. Finally, the experimental results are presented and analyzed in this thesis.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Committee Advisor:AZZEDIN , FARAG
Committee Members:MAHMOOD, SAJJAD and JAMELEDDINE, HASSINE
ID Code:139468
Deposited By:GHALEB MUSTAFA MOHAMMED SAEED (g200905270)
Deposited On:16 Feb 2015 13:56
Last Modified:16 Feb 2015 13:56

Repository Staff Only: item control page