KFUPM ePrints

A MULTI-OBJECTIVE WELL PLACEMENT APPROACH WITH NPV AND REGIONAL PRESSURE BALANCE

l A MULTI-OBJECTIVE WELL PLACEMENT APPROACH WITH NPV AND REGIONAL PRESSURE BALANCE. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 31 December 2015.

5Mb

Arabic Abstract

تزداد التحديات في تحديد مواقع واحداثيات حفر آبار النفط في مشاريع التطوير والانتاج وحقن الآبار مع ازدياد متغيرات تحديد مستوى الجودة والأداء. وتُعد الآثار الاقتصادية والبيئية من أهم عوامل نجاح مشاريع تطوير الحقول النفطية. حيث أن هذه العوامل تساعد في تقييم أداء عملية استخراج النفط من المكمن النفطي. وتتم دراسة هذه العوامل بأساليب مختلفة كمعدل الإفراغ والإحلال أو الضغط الداخلي للمكمن لتقييم الآثار البيئية حيث أن هذه الأساليب تساعد في تحديد مواقع حدوث هبوط سطحي. من ناحية أخرى، يتم استخدام صافي القيمة الحالية من قبل المستثمرين لحساب الأرباح والتدفق النقدي للمساعدة في إجراء دراسات الجدوى. هنالك دراسات سابقة في مجال تطوير أساليب تحديد مواقع حفر الآبار تمت باستخدام صافي القيمة الحالية ومعدل الإفراغ والإحلال. تلك الدراسات ركزت على معدل الإفراغ والإحلال في كامل المكمن النفطي والتي قد تضلل المشروع التنموي إلى عواقب غير مرغوب فيها حيث أن معدل الإفراغ والإحلال الناتج قد لا يشير إلى التوزيع الغير متوازن للضغط في المكمن. قد تتعارض تغييرات إيجابية كبيرة في إقليم معين من المكمن مع تغييرات سلبية كبيرة في إقليم آخر. وهذا يؤدي إلى تغيير شديد في التوزيع الإقليمي لمعدل الإفراغ والإحلال والتي لا يمكن تمثيلها بشكل صحيح في القيمة الكلية لمعدل الإفراغ والإحلال للمكمن النفطي. ففي هذه الحالة لا يعتبر معدل الإفراغ والإحلال وسيلة فعالة للكشف عن هذه التغييرات الإقليمية المتباينة. ولحل وتلافي السلبيات والمعوقات في الأبحاث السابقة فإن هذا البحث قد درس طريقة للحفاظ على اتزان الآثار البيئية في أقاليم محددة من المكمن. هذه الدراسة قامت بمراقبة الضغط الإقليمي والتأكد من الوصول لنتائج وفق جميع القيود البيئية والاقتصادية. علاوة على ذلك، تؤكد هذه الدراسة على أن الضغط الإقليمي هو مقياس أفضل من معدل الإفراغ والإحلال في تقييم الآثار البيئية في مشاريع الإنتاج النفطية. قامت هذه الدراسة باستخدام عدة أمثلة افتراضية لإثبات جدوى هذه الطريقة، وقد تم ذكر جميع التفاصيل والنتائج والتي تبين كيفية استفادة المستثمرين من هذه الطريقة في تخطي التحديات الملازمة للتخطيط وتنمية وتطوير الحقول النفطية.

English Abstract

Well placement optimization in large scale field development and water flooding projects becomes more challenging when considering more than one attribute for indicating the level of performance. Environmental effects and profitability are two important concerns in any field development. They help in evaluating the performance of sweeping hydrocarbon in the reservoir. Voidage Replacement Ratio (VRR) and reservoir pressure can both be used to assess regularity and environmental impact since they are the main subsurface contributors in the reservoir that might cause subsidence. On the other hand, Net Present Value (NPV) is used by investors to measure the cash flow profitability profile to help in conducting feasibility studies. In addition to well placement, well rate optimization is also important for achieving the desired objectives. Previous work has been done by considering both VRR and NPV attributes in well placement optimization. That kind of study focuses on the value of VRR of the overall field. However, such technique might mislead the development to undesirable consequences since the resultant VRR might not consider unbalanced distribution of reservoir pressure. Significant positive changes in one area of the field might be opposed by significant negative changes in another area. This will result in severe alteration of the voidage replacement distribution that could not be represented properly by the total value of field VRR. In such cases, field VRR is not efficient for detecting these disparate regional changes. This study is assessing overcoming such cases by maintaining the environmental regularity attributes for predefined regions in the field. The process monitors each region and makes sure that all constrains are satisfied. Moreover, this study maintains the reservoir regional pressure during well location optimization instead of maintaining the VRR. Pressure reflects better measure of subsurface stability when evaluating the reservoir environmental effects. Various cases for well placement optimization are evaluated and presented in this work.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Petroleum > Reservoir Modelling and Simulation
Divisions:College Of Engineering Sciences > Petroleum Engineering Dept
Committee Advisor:Awotunde, Abeeb
Committee Members:Al-Yousef, Hasan and Al-Hashim, Hasan
ID Code:139420
Deposited By:AL-ISMAIL MENHAL ABDULBAQI (g200334970)
Deposited On:14 Jan 2015 08:03
Last Modified:14 Jan 2015 08:03

Repository Staff Only: item control page