KFUPM ePrints

Feasibility of Use of Real Time Location Systems on the Construction Jobsites

l Feasibility of Use of Real Time Location Systems on the Construction Jobsites. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 01 May 2015.

4Mb

Arabic Abstract

لقد أثبت تتبع مواقع موارد البناء نفسه مع مرور الوقت، فمن خلال معرفة مكان وجود إحدى هذه الموارد يمكننا الحصول على جملة من الفوائد التي تتضمن مراقبة تقدم العمل، إيجاد حلول للنزاعات المكانية، تحليل الإنتاجية، ضمان السلامة، منع الحوادث، المراقبة عن كثب، وضبط المشروع. إن نظام موقع الزمن الحقيقي (RTLS)بإمكانه تزويد المستخدم ببيانات الموقع الخاصة بإحدى هذه الموارد في الزمن الحقيقي. بمساعدة هذا النظام فإنه يمكن مراقبة الزمن الحقيقي وبالتالي بالإمكان إتخاذ إجراءات معينة في الوقت الحقيقي. لقد تم استخدام تقنيات تكنولوجية كثيرة لهذا النظام بما فيها GPS, WLAN, Zig-Bee, RFID بالإضافة إلى كاميرا الفيديو التي تعتمد أساسا على هذا النظام وأخيرا تقنية الباركود. لقد تم حديثا إضافة تقنية أخرى إلى هذه القائمة وهي تقنية الباقة الواسعة جدا (UWB) المبنية على أساس هذا النظام، حيث تستخدم هذه التقنية ترددات الراديو لأداء مهامها. في الماضي القريب كان يتم إنجاز الكثير من العمل من خلال استخدام هذه التقنية في مواقع البناء. وقد أبرزت الدراسات السابقة كثيرا من التطبيقات والأنظمة التي بالإمكان تطويرها باستخدام هذه التقنية. لكن على الرغم من ذلك لا تزال هناك حاجة للعمل على جدوى نظام (RTLS) وعلى وجه التحديد تأثير معدل التحديث والتكوين الهندسي للنظام على دقة النظام نفسة إلى جانب المتطلبات التطويرية لساعات العمل المطلوبة. ولهذا الغرض فقد تم توجيه هذه الأطروحة بهذا الإتجاه. لقد تم إجراء سلسلة من التجارب لدراسة الجدوى المتاحة تجاريا لنظام (RTLS) في مواقع البناء. كان الهدف من العمل قائم على الجدوى من ناحية تحليل دقة النظام لمختلف سيناريوهات مجال البناء في موقع كبير ومفتوح بالنسبة لساعات العمل المطلوبة للنشر المتكرر للنظام إلى البروتوكولات الخاصة بموقع الانشاء لنشر هذا النظام. استنادا إلى النتائج التجريبية والخبرة العملية من التعامل مع هذا النظام فإنه يمكن استخلاص أن نظام (RTLS) المتوفر تجاريا مجدي لمختلف سيناريوهات الموقع الخاصة بالفعاليات الحرجة للمشروع اصافة الى التصنيع خارج الموقع وفي افنية التصنيع الخاصة بدلا من الموقع الإنشائي ككل. في حين أن التوصيات التي بنيت على أساس الخبرة العملية ينبغي اعتمادها من أجل ضمان نتائج أفضل ودقة نظام أعلى.

English Abstract

Location tracking of the construction resources has proven itself advantageous over the period of time. By knowing the location of a resource, multiple benefits can be reaped which include progress monitoring, solving spatial conflicts, productivity analysis, ensuring safety, accidents prevention, proximity monitoring and project control. Real Time Location System (RTLS) can provide location data of the resources in real time. With help of RTLS, real-time monitoring can be done and actions can be taken in real-time. Many technologies have been used for RTLS which include GPS, WLAN, Zig-Bee, RFID, video-camera based RTLS and Barcode technology Recent addition to the list is Ultra Wide Band (UWB) based RTLS. UWB employ Radio Frequency (RF) for its functioning. In a recent past, a lot of work has been done on employment of UWB based RTLS on construction sites. Literature has also highlighted various applications and systems which can be developed using UWB based RTLS. However there is still a need to work on feasibility of the RTLS. Specifically the effect of update rate, geometrical configuration of the system on the accuracy of the system and man-hour requirement for deployment is unheard. This thesis work is directed in this direction. A series of experiments were performed to study the feasibility of a commercially available, off the shelf RTLS on the construction jobsites. The objective of the work was on feasibility in terms of accuracy analysis of the system for various construction field scenarios on a large open site, man-hour requirements for repetitive deployment of the system and construction site specific protocols for the deployment of the system. Based on the experimental results and hands-on experience on the system, it can be concluded that the commercially available RTLS (Ubisense) is feasible for various field scenarios for critical project activities, offsite fabrication and fabrication yards instead of whole of the construction site. While the recommendations made on the basis of hands-on experience should be adopted for better results and accuracy of the system.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Architectural
Construction
Civil Engineering
Research > Information Technology
Research > Management
Research > Remote Sensing
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Siddiqui, Mohsin
Committee Members:Trigunarsyah Suhariadi, Bambang and A. Bubshait, Abdulaziz
ID Code:139407
Deposited By:WALEED UMER (g201207040)
Deposited On:19 Jan 2015 15:47
Last Modified:20 Jan 2015 08:10

Repository Staff Only: item control page