KFUPM ePrints

Sedimentological and stratigraphic studies of the Cambro-Ordovician succession in northwest Saudi Arabia

l Sedimentological and stratigraphic studies of the Cambro-Ordovician succession in northwest Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (MS Thesis - Abdullah Wahbi) - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 31 January 2015.

46Mb

Arabic Abstract

في دراسة حقلية هي الأولى من نوعها منذ عام 1963م ، تُبيّن دراسة التتابع الكامبرو-أوردوفيشي الفُتاتي في منطقتي عمل اختيرت في شمال غرب المملكة العربية السعودية بأنه يشمل وحدتين صخرو-طِباقيّتين ، بناءً على مقارنة ودمج خلاصة الدراسات التالية: وصف الرسوبيات والسحن ، ترابط السحن ، توزيع السحن ، الدراسات الصخرو-مجهرية ، وتحليل اتجاه التيارات القديمة. هذا التتابع يشمل كل من الأحجار الرملية للسِق ، القويرة ، وأجزاء من الحجر الرملي للساق، حيث يُهيمن الترسيب العالي الطاقة ،القاع-جَدولي النهري المُجدَّل على الترسيب الفُتاتي في مقاطع منطقة الدراسة قُرب مدينة العُلا ، مع ملاحظة التأثير الثانوي للترسيب المد-جزري. يتشابه الترسيب النهري في هذا التتابع في منطقة الدراسة في منطقة تبوك ، مع ازدياد ملحوظ لتأثير الترسيب المد-جزري مقارنةً بمنطقة الدراسة قُرب مدينة العُلا. تُظهِر الإختلافات في ترابط وتوزيع السحن في كلتا المنطقتين في هذه الدراسة أدلة على اختلاف الطبيعة الجغرافية الفانية وطبيعة دُنوّ مصدر الترسيب في بيئة الترسيب الخور-نهرية. يُشير ترابط وتوزيع السحن في كلتا المنطقتين على وجود فاصل طِباقي فريد على قاعدة الحجر الرملي للسِق العُلوي، موضَّحاً بتجدد فريد لظهور السحن النهرية. كما تُظهر الدراسات فاصلاً صخرو-مجهري على نفس الحد ، مُبيّناً بالفُقدان التام لمعادن الفِلدسبار لما هو فوق هذا المستوى. في حين تُبيّن دراسة اتجاه التيارات القديمة تغيراً ملحوظاً في إتجاه الجريان ، من الشمال الغربي إلى الشمال الشرقي على نفس المستوى الطَبقي بشكل عام. تُشير مجمل هذه المشاهدات إلى ضرورة إعادة النظر في المُسمّيات الطَبقية والحاجة إلى إعادة تعريف الوحدات الفُتاتية في هذا التتابع. مُجمل الإيضاحات للخصائص المدروسة في هذا العمل تُعطي إيحائات صريحة لإمكانية وجود تقلّبات بِنائية في الفترة الكامبرو-أوردوفيشية في هذه المنطقة ، ما يتطلب المزيد من البحث.

English Abstract

In the first field study since 1963, the Cambro-Ordovician clastic succession studied in two areas in northwest Saudi Arabia is interpreted to represent two major lithostratigraphic units based on the integration of sedimentological descriptions, facies associations, facies distributions, petrographic analysis and paleocurrent direction analysis. Including the Siq Sandstone, Quweira Sandstone and parts of the Saq Sandstone, the depositional setting in the Al Ula area is dominated by high-energy, braided-fluvial, in-channel deposition with minor tidal influence. The depositional setting of these sandstone units in the Tabuk area is very similar, but significantly shows an increased tidal dominance with respect to fluvial facies when compared with the succession in the Al Ula area. Variations in facies associations and distributions between the two localities demonstrate evidence of paleogeographic and proximality implications within the overall fluvio-estuarine depositional setting. These facies associations and distributions indicate a major stratigraphic break at the base of the Upper Siq Sandstone, marked by a rejuvenation of fluvial facies. Thin section analysis indicates a petrographic break at the same boundary, marked by the complete loss of feldspars above that level. Paleocurrent directions show a major shift in flow direction, generally from NW to NE, at the same boundary. These observations suggest the need for revisiting the stratigraphic nomenclature and the definition for these sandstone units. The overall recognized characteristics of these rocks give a strong suggestion of the possible significant role of tectonic fluctuations during the Cambro-Ordovician time, but this needs further work.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Earth Sciences
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Al-Ramadan, Khalid
Committee Members:Melvin, John and Dogan, Ahmet
ID Code:139345
Deposited By:WAHBI ABDULLAH MOHAMMEDFAIZ (g200904310)
Deposited On:18 Aug 2014 10:41
Last Modified:18 Aug 2014 10:41

Repository Staff Only: item control page