KFUPM ePrints

PERFORMANCE ANALYSIS OF KU BAND DVB-S2 VSAT SYSTEM UNDER DUST AND SAND STORMS

l PERFORMANCE ANALYSIS OF KU BAND DVB-S2 VSAT SYSTEM UNDER DUST AND SAND STORMS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 30 June 2015.

5Mb

Arabic Abstract

في هذا الوقت، حاجة الصناعات للأقمار الصناعية ذات نطاق تردد Ku في تزايد بسبب وفرة القدرات و كفاءة التكلفة. يشيع استخدام الأقمار الصناعية التي تعمل على نطاق تردد Cاللتي لديها عدد محدود من فتحات المدار المتزامن مع الأرض. وبالتالي، الصناعات قائمة على تحويل إتصالاتها الى الأقمار الصناعية ذات نطاق تردد Ku. هذه الأقمار تعمل على ترددات عالية ( 12- 18 غيغاهرتز) مما يجعلها عرضة للظروف الجوية مثل المطر ودرجة الحرارة والغبار و الرطوبة، وما إلى ذلك من الظروف المناخية وعادة ما تكون قاسية في المملكة العربية السعودية والتي تتكون أساساُ من الصحاري و درجة الحرارة عادة ما تكون مرتفعة. هناك أيضاً كثرة الرمال و العواصف الترابية التي تضعف من قوة إشارات نطاق تردد Ku. تقترح هذه الأطروحة نموذج لتوهين العواصف الرملية والترابية لإشارات نطاق تردد Ku مبنياً على قياسات طبيعية و من ثم مقارنة هذا النموذج مع النماذج المقترحة من قبل باحثين آخرين. أيضاً، يقترح هذا العمل بعض التقنيات التي تخفف من الآثار البيئية للعواصف الرملية و الترابية لضمان تحسين معدلات البيانات وجودة الخدمة (QoS) لأنظمة VSAT. من أجل الحصول على نتائج دقيقة، تتم المحاكاة باستخدام قيم العوامل المناخية باستخدام الأدوات المناسبة. ثم يتم تحليل هذه النتائج في نظام VSAT DVB-S2 الذي يقترح وحدة تحكم من شأنها قياس تأثير و ضبط العوامل المؤثرة لتحسين الإنتاجية أثناء ظروف الطقس المختلفة.

English Abstract

Now a days, the industry’s need for Ku-band satellites is in increase due to the capacity abundance and cost efficiency. The commonly used C-band satellites have limited number of geosynchronous orbital slots for given frequency band, thus industries are turning to Ku-band satellites. These Ku-band satellites operate in higher frequencies (12-18 GHz) making them vulnerable to atmospheric conditions like rain, temperature, dust, humidity, etc. The weather conditions are usually rough in Saudi Arabia. The area mainly consists of deserts and the temperature is usually high. There are also frequent dust and sand storms that attenuates the Ku-band signals. This thesis proposes a dust and sand storms attenuation (DUSA) model based on physical measurement and compares it with readily available models in the literature. Also, this thesis work proposes some techniques that mitigate the environmental effects of dust and sand storm to ensure improved data rates and quality of service (QoS) for Very Small Aperture Terminal (VSAT) systems. In order to get accurate results, simulations are carried out using the metrological parameters values of physical instruments. These results are then analyzed in DVB-S2 VSAT system in which a controller is proposed that will measure the effect and adjust the channel parameters for better throughput during different weather conditions.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Engineering
Electrical
Divisions:College Of Engineering Sciences > Electrical Engineering Dept
Committee Advisor:Abdul-Jauwad, Samir
Committee Co-Advisor:Harb, Kamal
Committee Members:Al-Shaikhi, Ali and Iqbal, Sheikh and Al-Ghadhban, Samir
ID Code:139335
Deposited By:ALYAMI ABDULAZIZ MOHAMMED (g200473600)
Deposited On:14 Jul 2014 14:07
Last Modified:14 Jul 2014 14:07

Repository Staff Only: item control page