KFUPM ePrints

Acceptance Test Case Driven Component Selection Approah

l Acceptance Test Case Driven Component Selection Approah. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF (Acceptance Test Case Driven Component Selection Approah)
1779Kb

Arabic Abstract

تعتبر طريقة بناء الأنظمة القائمة على المكونات (سي بي إس) من الطرق التي تتبنى عملية إعادة الإستخدام للبرمجيات حيث يتم بناء أنظمة مكونة من دمج مكونات موجودة مسبقا. وتلعب عملية اختيار المكونات دور أساسي في عملية بناء الانظمة القائمة على المكونات. أقترح الباحثون استخدام اختبارات قبول النظام لتوضيح الوظائف المطلوبة من النظام من قبل العملاء. وقد كشف العديد منهم أن استخدام حالات اختبار القبول كمواصفات وظيفية تيسر فهم متطلبات النظام للمطور. ونحن نعتقد أن المعلومات في حالات اختبار القبول يمكن أن تكمل وثائق الأنظمة القائمة على المكونات ويمكن أن تكون مفيدة في سياق عملية اختيار المكونات لبناء هذه الأنظمة. في هذه الأطروحة، نقدم طريقة لإختيار مكونات تعتمد على حالات اختبار القبول وهذه الطريقة تعطي مبادئ توجيهية للمطورين لإختيار أفضل المكونات الموجودة والتي تتوافق مع الوظائف المطلوبة من النظام المزمع بناءه من هذه المكونات المختارة. تتكون طريقة اختيار المكونات المقدمة في هذا البحث والمعتمدة على حالات اختبار القبول من خمس مراحل (أ) نمذجة المتطلبات (ب) إنشاء حالات اختبار القبول (جـ) البحث عن المكونات وترشيحها (د) تثبيت المكونات المرشحة وتقييمها (هـ) اختيار المكونات الأكثر ملائمة. نستخدم تقنيات النمذجة التي تمثل متطلبات النظام على شكل أهداف في المرحلة (أ). وفي المرحلة (ب)، نستخدم إطار اختبار التكامل (Fit)، وهو إطار مفتوح المصدر، لتوليد حالات اختبار القبول. وفي المرحلة (جـ)، نستخدم كلمات البحث من كل هدف تقني للبحث عن المكونات في مستوداعات المكونات ونرشحها بناء على معادلة أقترحناها. في المرحلة (د)، نثبت المكونات ومتطلباتها في بيئة التطوير ونقيمها بناء على تطبيق حالات اختبار القبول عليها. وأخيراً، في المرحلة (هـ)، ترتب المكونات التي تم تقييمها بحسب نتائج تطبيق حالات القبول ثم نختار المكونات التي لها قيمة أعلى.

English Abstract

Component Based System (CBS) development is a systematic reuse approach that helps in developing software by integrating existing components. Component selection plays a vital role in the success of the CBS. Lately, researchers have suggested using acceptance test cases as a functional specification to better understand software requirements. In this thesis, we present an acceptance test case driven component selection process that provides guidelines for CBS developers to select candidate components that best match the required functionalities of a CBS. We use acceptance test cases to understand functional requirements of a CBS-to-be. The acceptance test case driven component selection process consists of five phases: (i) requirements modeling (ii) acceptance test cases generation (iii) searching and filtering the candidate components (iv) configuration and evaluation of the filtered components (v) selection the most suitable component. We use the goal modeling technique to specify requirements of a CBS in phase (i). In phase (ii), we use Framework for integration test (FIT), an open sources framework for generating acceptance test cases, to create acceptance test cases for CBS-to-be. In Phase (iii), we use keyword search to identify suitable candidate components for all concrete goals from existing COTS repositories and filtering them based on a proposed equation. In phase (iv), we develop configurations for the short listed components and evaluate them against acceptance test cases. Finally, in phase (v), the configured components are ranked based on acceptance test case satisfaction scores and the highest ranked components will be selected.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Committee Advisor:Mahmood, Sajjad
Committee Members:Ahmed , Moataz and Niazi, Mahmood
ID Code:139272
Deposited By:QAID MUAADH ABDULGHANI (g200905130)
Deposited On:10 Jun 2014 11:18
Last Modified:24 Nov 2014 10:47

Repository Staff Only: item control page