KFUPM ePrints

DEVELOPMENT OF ENERGY EFFICIENT SOLAR POWERED AQUA-AMMONIA ABSORPTION REFRIGERATION AND AIR-CONDITIONING SYSTEM

l DEVELOPMENT OF ENERGY EFFICIENT SOLAR POWERED AQUA-AMMONIA ABSORPTION REFRIGERATION AND AIR-CONDITIONING SYSTEM. PhD thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (PhD Dissertation)
4Mb

Arabic Abstract

القطاع السكني في المملكة العربية السعودية تستهلك أكثر من 50 ٪ من إنتاج الطاقة الكهربائية. أكثر من 80 ٪ من هذا يذهب الى قطاع تكييف الهواء. يعتبر قطاع تكييف الهواء قطاع خدمي وليس قطاع انتاجي، من الممكن تقليل هذه النسبة العالية من استهلاك الطاقة الكهربائية عن طريق استخدام الطاقة الشمسية. إن استخدام الطاقة الشمسية لتشغيل أنظمة تكييف الهواء في القطاع السكني والتجاري هو موضوع اهتمام رئيسي للمملكة العربية السعودية. إن أنظمة تكييف الهواء التي تعمل بالامتصاص تُعتبر واحدة من أكثر الطرق فعالية لتشغيل أنظمة تكييف الهواء باستخدام الطاقة الشمسية. وقد تم تركيب العديد من أنظمة تكييف الهواء التي تعمل باليثيم برومايد داخل المملكة. ولكن حسب علم الباحثين، لا توجد بالمملكة أنظمة تعمل بخاصية نظام امتصاص الماء من الأمونيا. نظام امتصاص ماء الأمونيا يتمتع بميزة إضافية على الأنظمة التي تعمل باليثيم برومايد لأنها يمكن أن توفر تبريد بدرجات حرارة أقل من الصفر (التبريد) إلى جانب تكييف الهواء. تعرض هذه الدراسة تصميم وتحليل لنظام تبريد وتكييف هواء يعمل بالطاقة الشمسية ويُستخدم ماء الأمونيا كوسيط تبريد. الملامح الرئيسية للتصميم المقترح هو أنه مزود بخزان تبريد وجهاز تخليص الماء من الأمونيا. أن كلا من هذه الميزتين تساعد على زيادة كفاءة النظام. وقد تم تصنيع مكونات التصميم المقترح وتجميعها وتركيبها واختبارها. نتائج الدراسة النظرية والمعملية أثبتت أن التصميم الجديد ذا كفاءة عالية مقارنة بالتصميم الذي لا يحتوي على خزان تبريد و جهاز تخليص الماء من الأمونيا

English Abstract

The residential sector in the Kingdom of Saudi-Arabia consumes more than 50% of the electrical energy production. More than 80% of this goes to power the air-conditioning systems. The air-conditioning sector is considered a service sector and reducing this high percentage of electrical energy consumption by the use of solar energy will avail such high quality of energy for production sector or exportation. Hence, utilization of solar energy to power air-conditioning systems is a matter of key interest for the Kingdom of Saudi-Arabia. Absorption systems are one of the most effective ways to be powered by solar energy. The main advantage of aqua-ammonia absorption system is that it can be operated to provide refrigeration (below 0ºC temperatures) as well as air-conditioning (above 0ºC temperatures). Hence, the focus of the present dissertation topic is to develop an energy efficient solar powered aqua-ammonia absorption refrigeration and air-conditioning system that can operate effectively in the hot climatic conditions of Saudi-Arabia. The development includes an in-depth review of the design and operation of conventional solar-assisted absorption refrigeration systems. This in-depth review is followed by proposing an energy efficient design that have a better performance compared to the conventional design. The detailed results of first law and second laws of thermodynamic analysis of the proposed design is presented.



Item Type:Thesis (PhD)
Subjects:Engineering
Mechanical
Divisions:College Of Engineering Sciences > Mechanical Engineering Dept
Committee Advisor:Said, Syed A.M.
Committee Co-Advisor:El-Shaarawi, Maged A.I.
Committee Members:Abualhamayel, Habib and Bahaidarah, Haitham and Al-Qutub, Amro
ID Code:139270
Deposited By:Muhammad Siddiqui (g200902870)
Deposited On:24 Jun 2014 14:16
Last Modified:24 Nov 2014 10:47

Repository Staff Only: item control page