KFUPM ePrints

Consultants' and Contractors’ perception of critical success factors for large construction projects

l Consultants' and Contractors’ perception of critical success factors for large construction projects. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 30 May 2015.

5Mb

Arabic Abstract

في السنوات القليلة الماضية احتل قطاع الانشاءات المركز الاول على مستوى العالم من حيث مقدار الانفاق على مشاريعه حيث بلغ مجمل ما انفقته مختلف الشركات على هذا القطاع ما يقارب 946 مليار دولار خلال العام 4102 . بسبب المبالغ الضخمة التي تنفق على هذا القطاع، الى جانب التطور المستمر في تكنلوجيا البناء، اصبح التركيز على نجاح الاستثمار في هذا القطاع عاملا مهما لا بد من دراسته بشكل معمق; لرفع كفائة المشاريع ووزيادة احتمالية النجاح للاستثمار في هذا القطاع. تهدف هذه الدراسة الى التعريف بأهم العوامل التي تؤثر على نجاح المشاريع الانشائية، اضافة الى دراسة التباين بين اراء شركات المقاولات والشركات الاستشارية على أهمية بعض العوامل التي تعتبر عوامل حرجة من وجهة نظر احدهما او كلاهما. من خلال الدراسات السابقة تم سرد مجموعة من العوامل التي تعتبر الاهم والأكثر تأثيرا على نجاح المشاريع الانشائية، وبالاستعانة بهذه العمامل تم اعداد استبيان وزع على 90 خبيرا مختصا في مجال صناعة الابنية من كلا الاتجاهين الاستشاريين والمقاولين. و بناءا على النتائج تم تحديد اهم العوامل التي تؤثر وبشكل كبير على نجاح المشاريع. بعد ذلك تمت دراسة التباين بين اراء الاستشاريين والمقاولين على مدى اهمية العوامل الحرجة من خلال ادوات تحليل احصائي مختلفة ومن أهمها مان ويتني. أظهرت النتائج 62 عامل هي العوامل الاكثر أهمية وتأثير على نجاح المشاريع، وقد تبين أيضا أن عشرين منهم لهم تأثير بشكل كبير وملحوظ على نجاح المشاريع. ومن خلال دراسة التباين بين اراء المقاولين والاستشارين على اهمية العشرين الأهم تبين أنه يوجد اختلاف كبير وملحوظ بين اراء الاستشاريين والمقاولين على أهمية ستة من هذه العوامل العشرين الحرجة وهي: "أثر المشروع على الجمهور"، "حجم المشروع"، "كفائة وقدرة الموظفين لدى الاستشاري في مختلف التخصصات. "،"سجل الاستشاري والمشاريع المنفذه"، "وضوح قنوات الاتصال بين المصمم, مدير المشرع والمالك."، وأخيرا "كفائة العمالة وتوفر جميع المهرة المطلوبين".

English Abstract

In the last few years Investment in construction in KSA increased to occupy the highest level in the world, USD 629 billion are the Saudi expenditure on the construction industry in 2013. Because of the huge amount of money spend on this sector and the continuous development in the building technologies in addition to the huge demand on this sector, success for the investment on construction projects become crucial. This study was established to identify the factors which affect the success of the construction projects and focus on the variation between different perceptions for consultants and contractors regarding the criticality for different factors. Review for the literature was firstly performed to find factors which have an effect on the project success. Then questionnaire survey was prepared and distributed over 61 experts in the industry from both contractors and consultants firms. Results were used to found the criticality index for each factor and to determine the most critical from the list. Then Mann-Whitney test was used to find if there is significance different between consultants’ and contractors’ perception or not. Results shows that 93 factors belong to eight main categories are the factors which have an agreement between different researchers regarding their effect on the project success. Only twenty factors from the 93 have a large effect on the project success. However only six factors out of the 20 MCSF have problem in the agreement on their criticality between consultants and contractors these factors are: “The impact of the project on the public”, “project size”, “competency and capability of the consultants' key personnel in different disciplines”, “consultant track record”, “clear communication channels between the owner/PM and the designer” and finally, “adequacy of labor resources and their skills".



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Construction
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Assaf, Sadi
Committee Members:Trigunarsyah, Bambang and Hassanain, Mohammad
ID Code:139217
Deposited By:HASAN OSAMA MATHAR (g201203360)
Deposited On:02 Jun 2014 10:17
Last Modified:02 Jun 2014 10:17

Repository Staff Only: item control page