KFUPM ePrints

CODING STANDARDS VIOLATIONS IMPACT ON SOFTWARE FAULTS

l CODING STANDARDS VIOLATIONS IMPACT ON SOFTWARE FAULTS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 31 April 2015.

3776Kb

Arabic Abstract

استمرت جودة المنتجات البرمجية موضوعاً للبحث المستفيض لعقود من الزمن. و كانت دراسة العلاقة بين جودة المنتجات البرمجية و معايير كتابة الكود إحدى أهم مواضيع ذلك البحث لا سيما في السنوات الأخيرة فقد تم إعطائها المزيد من الإهتمام. كما تمت خلال الفترة القليلة الماضية دراسة العلاقة بين إنتهاك معايير كتابة الكود و بعض خصائص جودة المنتج البرمجي إلا أن أهم هذه الخصائص لم تُدرس بشكل كافي و هي خاصية خلو المنتج البرمجي من الأخطاء. هذا و يعتبر فهم العلاقة بين إنتهاك معايير كتابة الكود و تواجد الأخطاء في المنتجات البرمجية قضية مهمة في هندسة البرمجيات و ذلك لأنها ستساعد في إدارة و توجيه المصادر بشكل فعال و ستساعد أيضاً في تحديد الأجزاء المعطوبة في المنتجات البرمجية. و لتقييم تلك العلاقة فإنه لابد من إستخدام وسيلة لتمثيل الإنتهاكات لقواعد كتابة الكود بشكل كمي يسهل معه التعامل مع بيانات تلك الإنتهاكات. و هنا تم استخدام المقاييس المبنية على هذه الإنتهاكات لتمثيلها كمياً و بالتالي يصبح تقييم تلك العلاقة أمراً ممكناً و منطقياً. في هذا البحث تم إقتراح المقاييس المبنية على الإنتهاكات لقواعد كتابة الكود لتستخدم كمؤشرات لتحديد الأجزاء المعطوبة من المنتج البرمجي و كذلك تحديد حجم العطب أو كثافته في المنتج البرمجي. إن هذا البحث يهدف بشكل أساسي إلى: 1) بناء نوعين من النماذج الإحصائية ( نماذج وحيدة أو منفردة و نماذج متعددة). و قد تم بناء النماذج الإحصائية المتعددة بثلاث طرق مختلفة: إستخدام كلاً من المقاييس المبنية على إنتهاكات قواعد الكود إضافة إلى مقاييس المنتج, إستخدام المقاييس المبنية على الإنتهاكات فقط, إستخدام مقاييس المنتج فقط. 2) التحقق من هذه النماذج من خلال تصميم تجارب عملية على أكثر من برنامج من البرمجيات مفتوحة المصدر. لقد أظهرت نتائج البحث أن المقاييس المبنية على الإنتهاكات نفسها تقييس نواحي مختلفة عن تلك التي تقيسها مقاييس المنتج. كما أظهرت النتائج أن كثير من المقاييس المبنية على الإنتهاكات و التي تم إقتراحها في هذا البحث لها علاقة أكيدة بالعطب و حجم العطب أو كثافته في المنتج البرمجي. إضافةً إلى ذلك, أظهرت النتائج بأن أفضل النماذج التوقعية دقةً هي تلك التي تم بناءها بإستخدام المقاييس المبنية على الإنتهاكات إضافةً إلى المقاييس المستشفة من الخصائص الهيكلية للمنتج البرمجي.

English Abstract

Software quality has been a subject of extensive research in the last few decades. One special area of research in software quality is the relationship between software quality and coding standards. During the last few years, more attention has been paid to the impact of coding standards on software quality attributes. Many quality attributes has been addressed such as maintainability, stability and reliability. Functional correctness in terms of fault proneness and fault density is one of the most important software quality attributes that needs to be addressed extensively by more researches. Also many coding standards have been proposed for the sake of improving the software quality through enforcing such standards during writing code lists. Better understanding of the relationship between coding standards violations at the class level and software faults is an important software engineering issue as it helps to predict faults and thus mitigate them, target the available resources more effectively, and identify the problematic parts of the software system. Coding standards violations-based metrics, which are the means to quantify the coding standards’ rules violations, are potentially good indictors of the fault proneness and fault density in the software system. The objective of this research is to derive and empirically validate a set of coding standards violations-based metrics as potential indicators of the fault-proneness and the fault density of a class of object-oriented system. Two families of statistical prediction models (univariate and multivariate regression) are built. The multivariate models are built in three different ways: using CK metrics, using the coding standards violations-based metrics and using a combination of both, as predictors for both fault proneness and faults density. The results indicate that the coding standards violations-based metrics are measuring different dimensions from those of the CK metrics. Additionally, several coding standards violations-based metrics were found to be correlated with both fault proneness and fault density of classes. Moreover, the results showed that more accurate prediction of class fault-proneness is achieved when the coding standards violations based metrics are combined with CK metrics.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Committee Advisor:Elish, Mahmoud
Committee Members:Niazi, Mahmoud and El-Attar, Mohammed
ID Code:139196
Deposited By:AHMAD BASHAR QASEM HEZAM (g200902730)
Deposited On:29 May 2014 14:53
Last Modified:29 May 2014 14:53

Repository Staff Only: item control page