KFUPM ePrints

Removal of Methyl Tertiary Butyl Ether (MTBE) from Water Using Modified and Non-modified Fly Ash

l Removal of Methyl Tertiary Butyl Ether (MTBE) from Water Using Modified and Non-modified Fly Ash. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 17 May 2015.

5Mb

Arabic Abstract

يعتبر مركب الميثيل ثلاثي البيوتيل ايثر (MTBE) من المواد الشائعة الاستخدام كمادة مضافة الى الوقود لتحسين عملية الاحتراق. كما اثبتت العديد من التقرير انه احد ملوثات المياه الجوفيه. توجد العديد من التقنيات التي تساعد علي التخلص منه بالرغم من وجود العديد من التحديات التي تواجه هذه التقنيات. بالتالي فان مزيدا من الدرسات تعطي الامل للتخلص منه كملوث للماء. لقد اشارت دراسات سابقة بان الرماد الذي يعتبر من مخلفات الناتجه من حرق الفحم او الوقود قد يعطي نتائج مبشره في التطبيقات التي تساعد علي امتصاص الملوثات . في هذه الدراسه تم اختبار قدرة الرماد المعالج بالحامض والمغلف بالعناصر المؤكسده مثل الحديد والالمنيوم والفضة في التخلص من مركب (MTBE) في المياه الملوث. أثبتت نتائج الدراسة ان الرماد المغلف باوكسيد الفضة هو الذي اظهر نتيجة امتصاص حوالي 24% من ام. تي.بي. اي. من المياه, بينما لم تستطع الاشكال الاخرى من الرماد المغلفة باوكسيد الالمنيوم والحديد من امتصاص اكثر من 10% من المركب. كما دلت النتائج انه في حالة استخدام الرماد غير المعدل فانه حموضه المحلول ليس لها تاثير واضح في ازالة مركب(MTBE). وقد ثبت انة في حالة تطبيق الرماد المعدل في المحاليل الاكثر حموضه هنالك امتصاص جيد مع وجود الرماد المغلف باكسيد الفضة وافضل الامتصاص تم الحصول عليه بعد ساعتين وباستخدام 50 مليجرام من الرماد المغلف باكسيد الفضه.

English Abstract

Methyl tertiary butyl ether (MTBE) is the most commonly used gasoline oxygenate and is been reported as a global groundwater contaminant. Several remediation techniques exist for its treatment, although with inherent limitations, making further studies promising. Fly ash (FA), a waste material derived from the combustion of coal or heavy liquid fuel, has been reported to show promising results in its application for adsorption of selected materials in aqueous solution. In this study, raw-FA, acid treated-FA and metal oxide (silver, iron and aluminum) impregnated-FA were assessed for their adsorption efficiencies for MTBE treatment in contaminated water. From experimental results, only silver oxide impregnated-FA showed adsorption of 24% removal of MTBE in aqueous solution, while the other tested adsorbent materials showed <10% removal. The pH of the solution was found to have insignificant effect on MTBE removal when non-modified fly ash was applied. However, the more acidic solution showed better adsorption with the Ag2O impregnated fly ash. Also, Ag2O-FA showed optimum adsorption at 2 hours of contact, and using 50 mg of adsorbent.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Environmental
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Tawabini, Bassam
Committee Co-Advisor:Atieh, Muataz
Committee Members:Abuilaiwi, Faraj and Al-Shaibani , Abdulaziz and Chanbasha, Basheer
ID Code:139187
Deposited By:SEGUN BIODUN ADEBAYO (g201203240)
Deposited On:22 May 2014 14:00
Last Modified:22 May 2014 14:00

Repository Staff Only: item control page