KFUPM ePrints

PMCMG: Project Management Challenges Model for Global Software Development

l PMCMG: Project Management Challenges Model for Global Software Development. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (PMCMG: Project Management Challenges Model for Global Software Development) - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until March 2015.

2282Kb

Arabic Abstract

في العقد الأخير من الفترة الماضيه, هناك كثير من الشركات حول العالم بدأت تتبنّى مفهوم تطوير نُظم الحاسوب عالمياً (GSD) وذلك لتقليل تكلفة تطوير تلك النُظم. مفهوم تطوير نُظم الحاسوب عالميا (GSD) يعرف بأنه علملية تعاقد شركة ما (عميل) مع شركة أخرى (بائع) لعمل تطوير لجزء أو كلٍ من أنظمتها الحاسوبية. هذا المفهوم يتيح لنا الفائدة من تطوير البرامج في أماكن متعدده حول العالم لفوائد عديدة أهمها الحصول على أكثر ساعات عمل من خلال فارق التوقيت بين المدن, وتقليل تكاليف تطوير النظم من خلال إيجاد مطورين بأقل تكاليف, وكذلك التعاقد مع مصادر ومطورين أكثر خبرة مما هو متوفر لدينا. إن الأبحاث التي أُجريت حديثاً بيَنت بأن نصف الشركات التي تبنّت مفوم تطوير برامج الحاسوب عالميا (GSD) فشلت لتحقق النتائج المتوقعه. ولقد كانت أحد القضايا الهامه هي أن العميل قد يؤيد عمل عقود مع البائع قبل أن يفحص مدى تجهيزات إدارة مشروع التطوير لديهم للبدء في تطوير نظم عالمياً. ومن أجل ذلك, فإن الغرض من هذه الرسالة هو إبراز مشكلة إدارة المشاريع وتطوير نموذج شامل يتضمن التحديات التي تواجه إدارة المشاريع لتطوير نظم الحاسوب عالمياً, تم إطلاق إسم لهذا النموذج بـ (PMCMG). ذلك النموذج يهدف إلى تقييم نقاط القوة والضعف في تصميم وتنفيذ وتطوير وكذلك قياس التخطيط المناسب لإدارة نشاط تطوير نظم الحاسوب عالمياً لشركة محدده. لقد إتبعنا في بحثنا هذا طريقتين ذو مرحلتين متاليتين لجعل بحثنا هذا يفيدنا بدراسة شاملة. في الخطوة الأولى قمنا بتحديد التحديات من خلال منهجية مراجعة الأبحاث السابقة Systematic Literature Review (SLR) بإستخدام كلمات بحث محددة ومشتقة من سؤال البحث الذي قمنا بتحديده. بعد ذلك أكملنا نتأئجنا بعمل إستبيانات تم الإجابة عنها من قبل خبراء في المجال العملي لتطوير نظم الحاسوب. النتائج من هذه الدراسة أظهرت بأن النموذج المُعَد (PMCMG) يستيطيع أن يزود الخبراء في مجال الأعمال بالقدرة على فهم الإيجابيات والسلبيات لإدارة مشروع معين وإبراز أهم التحديات التي تحتاج إلى لفت الإنتباه والتعامل معها لإيجاد الحلول المناسبه لها.

English Abstract

In the last 10 years, many firms in the world have started adopting Global Software Development (GSD) to reduce their software development cost. Global Software Development (GSD) is the process where a company (client) gives all or part of its software development activities to another company (vendor), who provides services in return for financial compensation. GSD helps companies to leverage the benefits of multi-site development with respect to time, cost and access to skillful resource. Recent study shows that about 50% of the companies that tried global software development have failed to realize the expected outcomes. One of the major concerns is that most of the clients endorse global contracts with their vendors before testing their project management readiness for the global software development activities. Hence, the objective of this thesis research is to address the project management problem and develop a comprehensive Project Management Challenges Model for Global Software Development (PMCMG). PMCMG aims to evaluate strength and weaknesses in terms of designing, implementing, improving and measuring appropriate strategies to manage global software development operations of an organization. We followed a two-phase approach in making our research a comprehensive study. In the first phase we determined the challenges via a Systematic Literature Review (SLR) using customized search strings derived from our research question. We then complemented our findings with a Questionnaire survey answered by experts present in the software industry. Results from the case study show, PMCMG will provide software practitioners the ability to understand the pros and cons of current project management practices and address those areas which require remedial action.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Committee Advisor:Khan, Mahmood Niazi
Committee Members:Mahmood, Sajjad and AlShayeb, Mohammed Rabah
ID Code:139137
Deposited By:MOHAMMED REHAN RIAZ (g201106370)
Deposited On:19 Mar 2014 15:22
Last Modified:19 Mar 2014 15:22

Repository Staff Only: item control page