KFUPM ePrints

AHP AND DEA HYBRID MODEL FOR PERFORMANCE MEASURES AGGREGATION AND RANKING OF DECISION MAKING UNITS

l AHP AND DEA HYBRID MODEL FOR PERFORMANCE MEASURES AGGREGATION AND RANKING OF DECISION MAKING UNITS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
2098Kb

Arabic Abstract

عادة ما تفترض أساليب قياس الأداء أن تكون وحدات العمل ( DMUs ) الخاضعة لعملية التقييم متجانسة فيما بينها وأنها تشترك في نفس نوعية المدخلات والمخرجات في أداء عملها. لكن تواجهنا مشكلة في الواقع العملي وهي أن وحدات العمل غير متجانسة فيما بينها بل تصنف في مجموعات استنادا إلى طبيعة عملها أو الهياكل التنظيمية التي تكون مندرجة تحتها. هذا يعني أننا لا نستطيع تطبيق المؤشرات البسيطة أو الاعتيادية لقياس وتقييم كفاءتها وأداءها. وهناك مشكلة أخرى تواجهنا أيضا، الا وهي طريقة حساب الأداء الكلي للوحدات. حيث أنه في العادة يتم تقييم كفاءة الوحدة باحتساب كفاءة الوحدات الفرعية التابعة لها. لكن المشكلة تكمن في أن الوحدات قد لا تمتلك نفس عدد الوحدات الفرعية وأنها لا تشترك في نفس الخصائص وبالتالي قد يتأثر الأداء الكلي بحسب عدد الوحدات الفرعية. طورت هذه الأطروحة نموذج هجين من تقنية التحليل التطويقي للبيانات وتقنية التحليل الهرمي لقياس الأداء وتحديد رتبة وحدات العمل في منظومة مكونة من عدة وحدات ووحدات فرعية وذلك لمعالجة المشاكل التي تطرأ في قياس الأداء والكفاءة لهذا النوع من المنظومات. وتم مقارنة نتائج النموذج الجديد مع نماذج طورت سلفا وقد بينت الدراسة مقدرة هذا النموذج على معالجة المشاكل التي تنجم عادة من تطبيق تقنية التحليل التطويقي للبيانات.

English Abstract

Performance measurement techniques/systems normally assume homogeneity among decision making units (DMUs) where the units under evaluation share the same characteristics. However, in practice, the units are not homogenous and naturally fall into groups based on the nature of the business processes or organizational structures. This implies that simple efficiency indicators cannot be applied to assess the performance of such units and sub-units. Another issue faced with this type of problems is with the aggregation of the performance measures. Normally, the efficiency evaluation of the unit depends on the efficiency values of its sub-units which require the assessment of the sub-units in order to evaluate the overall efficiency of the unit. However, since the units might not have the same number of sub-units and don’t share the same characteristics; simple summation cannot be applied to aggregate the performance measures. In this thesis, an AHP and DEA hybrid model has been developed for calculating and aggregating performance measures in an organization with several units and sub-units considering their individual characteristics. In addition, the ranks of such units and sub-units were determined. The model was compared with other models and its advantage in limiting the effect of zero weights problem is demonstrated.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Systems
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Systems Engineering Dept
Committee Advisor:Duffuaa, Salih
Committee Members:Al-Turki, Umar and Ayar, Tahir
ID Code:139114
Deposited By:AL-BASARAH MAJDI (g199524900)
Deposited On:20 Feb 2014 11:43
Last Modified:24 Nov 2014 10:46

Repository Staff Only: item control page