KFUPM ePrints

Effect of Input Correlation on (Normalized) Adaptive Filters

l Effect of Input Correlation on (Normalized) Adaptive Filters. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (Master Thesis Khaled Al Hujaili) - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 31 December 2014.

2898Kb

Arabic Abstract

الهدف من هذه الرسالة هو دراسة اداء المرشحات المتكيفة. لأن دراسة هذا الأداء يساعد الباحثين في تحسين هذه المرشحات و معرفة المؤثرات التي تؤدي الى تحسين اداءها و ايضاً تمكن من المقارنة بين مختلف انواع هذه المرشحات. يمكن تقسيم العمل في هذه الرسالة لى قسمين هما : الأول : هو دراسة تأثيير التغير في صفات التداخل او الأرتباط بين عناصر الإشارة الداخلة و اداء المرشحات المتكيفة. و لإنجاز هذا الهدف فلابد من توفر معادلات او كميات رياضية تصف اداء المرشحات المتكيفة سواء في المرحلة العابرة او في مرحلة الإستقرار و ايضاً توفر اداة رياضية تمكننا من الربط بين اي تغيير يحصل في مواصفات الارتباط في اشارة الدخل و اداء المرشحات المتكيفة. بإستخدام هذه الأداة الرياضية نستطيع الترتيب بين المتجهات التي تمثل ( eigenvalues ) لمصوففة الأرتباط و المقارنة بينها ايضأ و الفاظ على هذا الترتيب من خلال الدوال المتقعرة. تم انجاز هذا الهدف لأكثر من فلتر و مازالت الدراسة مستمرة للإستفادة اكثر من هذه الطريقة. و القسم الثاني من هذه الرسالة كان عن اداء المرشح (Recursive Least Squares RLS ) في مرحلة الأستقرار حيث اقتصرت اغلب الدراسات السابقة على دراسة مصفوفة الخطأ فقط و بشكل تقريبي. و لكن في هذا العمل تمت دراسة هذا الاداء بشكل ادق و ذلك عن طريق دراسة العلاقات التي تحتوي على هذه المصفوفة. و اخيرا, فإن النتائج المستخرجة من هذا العمل افضل من المتائج المستخرجة من الدراسات السابقة و هذا يظهر في النتائج المستخرجة من المحاكاة بإستخدام برنامج (MATLAB)

English Abstract

The aim of this work is to give more insight about the performance of Adaptive Filters. Studying this performance will help researchers to understand the influences that will affect this. This work can be divided into two parts as follows: In the first part, we used the majorization theory as a mathematical tool to study the effect of the input correlation scenarios on the performance of adaptive filters. With this, we provide a mechanism to assess their performance. Also, with majorization theory, vector comparison is carried out and their order is preserved through Schur's functions. Each correlation scenario can be totally described by the eigenvalues of the covariance matrix R. Thus, a comparison between these scenarios can be done and a comparison between the responses of adaptive filters to these scenarios can also be done.} In the second part, a new approach for studying the steady state performance of the Recursive Least Square (RLS) adaptive filter for a circularly correlated Gaussian input. . We obtain more accurate estimate of the EMSE of the RLS algorithm.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Electrical
Divisions:College Of Engineering Sciences > Electrical Engineering Dept
Committee Advisor:Al-Naffouri, Tareq
Committee Co-Advisor:Moinuddin, Muhammad
Committee Members:Al-Shaikhi, Ali and Zerguine, Azzedine and Al-Ghadban, Samir
ID Code:139043
Deposited By:AL-HUJAILI KHALED ABDULAZIZ (g199854090)
Deposited On:05 Jan 2014 22:12
Last Modified:05 Jan 2014 22:12

Repository Staff Only: item control page