KFUPM ePrints

THE ROLE OF NUCLEAR POWER IN DIVERSIFYING ELECTRICITY FUEL

l THE ROLE OF NUCLEAR POWER IN DIVERSIFYING ELECTRICITY FUEL. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
4Mb

Arabic Abstract

ملخص الأطروحة ( عربي) عرنان جفين جليغم القحطاني الاسم: دور الطاقة النووية في تنوع الوقود لانتاج الكهرباء عنوان الأطروحة: ماجستير في العلوم الهندسية الدرجة: الهندسة الكهربائية التخصص: ٢٠١٣ سنة التخرج: تركز عمليات التخطيط التقليدية لانتاج الكهرباء على إيجاد الوقود البديل الأقل تكلفة توليد فقط دون اي اعتبارات اخرى. ولكن في بيئة ديناميكية وغير واضحة المعالم مستقبلا يكاد يكون من المستحيل تحديد التخطيط الدقيق على المدى الطويل بشكل صحيح باستخدام طرق الأقل تكلفة فقط. وللحصول على نتائج ادق في تخطيط الامد البعيد لانتاج الاحتياجات من الكهرباء, لقد وجدت نظرية المحفظة (تنوع الوقود) و اثبتت جدواها في العديد من التطبيقات في تحقيق الاستفادة المثلى من مزيج وقود انتاج الكهرباء. طريقة المحفظة (تنوع الوقود) المستخدمة في نتائج هذه الاطروحة قد تفادت عيوب طريقة المحفظة التقليدية حيث لا يوخذ اعتبارات اختلاف الاحمال. فلقد تم استخدام طريقة تحليل المحفظة المقترحة وتطبيقها على أنواع مختلفة من الاحمال. إذا هذه الأطروحة تعتمد في نتائجها على طريقة المحفظة (تنوع الوقود) المطورة واللتي لها القدرة على تحليلمزيج من وقود توليد الكهرباء في أغراض التخطيط على المدى الطويل مع الاخذ في الحسبان شكل الأحمال المختلفة والمتوقعة في المستقبل. أيضا في هذه الأطروحة سوف يتم ايضاح جدوى اضافة وقود الطاقة النووية لمزيج الوقود السابق ذكره. فقد اظهرت النتائج ان ادخال الطاقة النووية كعنصر في مزيج الوقود أمر ينصح به وذلك لانه يقدم نتائج أفضل فيما يتعلق بالتكاليف والدقة.

English Abstract

THESIS ABSTRACT (ENGLISH) Name: ARNAN JUFAIN ALQAHTANNI Title: THE ROLE OF NUCLEAR POWER IN DIVERSIFYING ELECTRICITY FUEL Degree: MASTER OF SCIENCE Major Field: ELECTRICAL ENGINEERING Traditional electricity planning processes focus on finding the least-cost generating alternative. However, at current dynamic and uncertain environment, it is almost impossible to correctly identify the long term planning using the least cost options. To account for such issues, portfolio theory has found its way in numerous applications in optimizing the electricity generation mix. The portfolio model used is avoiding utilization of standard Mean-Variance (M-V) portfolio where load variation is discounted. The portfolio proposes mean-variance portfolio analysis using the decomposition of the load into various types and utilizing the load factors of each load type. This thesis uses an enhanced mathematical model that has ability to analyze portfolio method in diversifying fuel technologies for electricity generation in purpose of long term planning. The resulting fuel diversity mix may include nuclear energy as an option. It shows that including the nuclear energy into the fuel mix is desirable and gives betters results regarding costs and reliability.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Engineering
Electrical
Divisions:College Of Engineering Sciences > Electrical Engineering Dept
Committee Advisor:ElAmin, Ibrahim
Committee Members:Abido, Mohammad and Ibrahim, Habiballah
ID Code:138991
Deposited By:ARNAN JUFAIN AL-QAHTANI (g200227340)
Deposited On:16 Sep 2013 18:09
Last Modified:16 Sep 2013 18:09

Repository Staff Only: item control page