KFUPM ePrints

Effect of Natural Fractures on the Pressure Transient Behavior of Multilayered Reservoir

l Effect of Natural Fractures on the Pressure Transient Behavior of Multilayered Reservoir. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
2309Kb

Arabic Abstract

يمكن ان يكون تحليل إختبار الاّبار معقداً جداً وخصوصاً عند إمكانية تدفق النفط بين الطبقات. وعلاوة على ذلك، يتم إضافة درجة آخرى من التعقيد عندما تكون طبقة من الطبقات أو أكثر من الطبقات تعاني من التكسرات بشكل طبيعي. نفاذية الطبقات المختلفة، فضلا عن خصائص الكسور الطبيعية، يمكن أن تؤدي إلى تغير الضغط و مشتقة الضغط التي هي مختلفة تماما عن سلوك المكمن المكون من طبقة واحدة. خصائص الطبقات التي تعاني من التكسرات بشكل وخاصية تبادل النفط بين التكسرات وبين الطبقة ذاتها )ג( قد )ω( طبيعي مثل خاصية نسبة تخزين النفط في التكسرات يكون لها تأثير كبير على بناء الضغط، وخصوصاً عندما يكون هناك أكثر من طبقة بها إنكسارات طبيعية. في هذه الدراسة، تم استخدام نهج العددية لدراسة تأثير اختلاف نفاذية الطبقة، وكذلك نسبة تخزين النفط في التكسرات وخاصية تبادل النفط بين التكسرات وبين الطبقة ذاتها ، على سلوك الضغط في المكامن المكونة من طبقتين، حيث تكون واحدة من الطبقات متجانسة، في حين أن الطبقة الأخر فيها إنكسارات طبيعية. بدلا من ذلك، كل من هذه الطبقات ممكن ان تكون متكسرة بشكل طبيعي مع كثافة تكسرات مختلفة. أظهرت إستجابات مختلفة في سلوك الضغط، ،ω النتائج من هذه الدراسة تظهر أن التغير في خصائص التكسرات، ג و وفي بعض الحالات، تتم ملاحظة الاستجابة فقط عندما يتم إغلاق البئر لفترة طويلة جد اً. الإختبارات القصيرة المدة قد تؤدي إلى تقديرات خاطئة لخصائص كل طبقة، والتي قد تؤثر على فهم النظام برمته.

English Abstract

Analysis of well test data from multilayered reservoirs can be quite complicated, especially when one considers the possibility of cross flow between the layers. Moreover, when one or more of the layers are naturally fractured, another degree of complexity is added. The permeability of the different layers, as well as the properties of the natural fractures can result in pressure and pressure derivative behavior that is quite different from the behavior of a single layer reservoir. Natural fracture parameters such as the storativity ratio, (ω), and the interporosity flow parameter, ( ג), may have a significant effect on the pressure buildup behavior, especially when both layers are fractured. In this study, a numerical approach is used to investigate the effect of permeability variation, as well as the storativity ratio and the interporosity flow parameter, on the pressure transient behavior of two-layered reservoirs, where one layer is homogeneous, while the other layer is naturally-fractured. Alternatively, both layers could be naturally-fractured with different fracture density. Results from this study show that the variation of the fractured layer parameters, ג and ω, revealed different pressure behavior responses, and in some cases, the response is seen only when the well is shut-in for a very long period. Short shut-in tests of the well may lead to the wrong estimates of the parameters for each layer, which may affect the understanding of the whole system.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Petroleum
Divisions:College Of Engineering Sciences > Petroleum Engineering Dept
Committee Advisor:Al-Hashim, Hasan
Committee Members:Al-Hashim, Hasan and Al-Yousef, Hasan and Issaka, Mohammed
ID Code:138954
Deposited By:RAMI AHMAD AL-ABDUL-MOHSIN (g199738140)
Deposited On:04 Jul 2013 11:18
Last Modified:04 Jul 2013 11:18

Repository Staff Only: item control page