KFUPM ePrints

Planning-based approach for automating sequence diagram generation

l Planning-based approach for automating sequence diagram generation. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
3379Kb

Arabic Abstract

خلال استنباط المتطلبات، يمكن تحليل الاتساق بين حالات الاستخدام (Use Cases) المكتوبة بلغة النمذجة الموحدة (Unified Modeling Language) مع مخططات الأصناف (Class Diagrams) التي طورت بشكل مستقل والمكتوبة بنفس اللغة عن طريق محاولة تطوير المخططات التسلسلية (Sequence Diagrams) بناءً على النماذج السابقة. لكن كلما ازداد تعقيد النظام المراد تصميمه، كلما ازدادت صعوبة إنشاء المخططات التسلسلية يدويًا. من الممكن أتمتة عملية توليد المخططات التسلسلية عن طريق التعامل معها على أنها مشكلة تخطيط وحلها باستخدام خوارزميات التخطيط الآلي. استخدام أسلوب كهذا يتطلب التعبير عن الأهداف والأفعال مع شروطها المسبقة واللاحقة، كما هو الحال بالفعل عندما يتم استخدام مقاربة التصميم بالتعاقد (Design by Contract) عند تطوير النماذج أعلاه. بناء على هذا التشابه، فإن هذه الرسالة تقدّم وتقيّم بالتجربة إطار عمل للتعامل مع النشاط الأساسي في عملية توليد المخططات التسلسلية (أي، تحديد تسلسل تبادلات الرسائل) على أنه مشكلة تخطيط وحلها على هذا النحو. مع الزيادة الحاصلة في دعم التصميم بالتعاقد في أدوات النمذجة وأطر البرمجة، ينبغي لهذه المقاربة أن تساعد في تحسين عملية تطوير البرمجيات من خلال تمكين التحليل التلقائي للاتساق بين حالات الاستخدام ومخططات الأصناف عن طريق توليد المخططات التسلسلية تلقائيا.

English Abstract

During requirement elicitation, the consistency of UML (Unified Modeling Language) use cases against (the independently-developed) class diagrams can be analyzed by trying to develop the sequence diagrams based on those models. But as the complexity of the system being modeled increases, generating the sequence diagrams manually becomes harder. Sequence diagram generation can be automated by treating it as a planning problem and solving it using an automated planning technique. Using such a technique requires expressing goals and actions with their preconditions and postconditions, which is indeed the case when the Design by Contract (DbC) approach is used in developing the models. Based on this similarity, this thesis presents and empirically evaluates a framework for treating the core activity of sequence diagram generation (i.e. determining the sequence of message passes) as a planning problem and solving it as such. With the increasing support for DbC in modeling tools and programming frameworks, this approach should help in improving the software development process by enabling automatic consistency analysis of use cases against class diagrams through automatic sequence diagram generation.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Research > Information Technology
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Committee Advisor:Ahmed, Moataz
Committee Members:Alshayeb, Mohammad and Ghouti, Lahouari
ID Code:138934
Deposited By:SULIMAN YASER ALI (g200274900)
Deposited On:17 Jun 2013 13:36
Last Modified:24 Nov 2014 10:46

Repository Staff Only: item control page