KFUPM ePrints

CHALLENGES AFFECTING THE IMPLEMENTATION OF BUILDING MANAGEMENT SYSTEMS IN OFFICE BUILDINGS

l CHALLENGES AFFECTING THE IMPLEMENTATION OF BUILDING MANAGEMENT SYSTEMS IN OFFICE BUILDINGS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
6Mb

Arabic Abstract

إن أهداف هذه الأطروحة تضمن1- تحديد وتقييم المعوقات التي تؤثر على التطبيق الامثل لمنظومة إدارة المباني (BMS) خلال مراحل التصميم ,التركيب والتشغيل وصيانة لمشاريع المباني،2- الاستفادة من منهجية التسلسل الهرمي التحليليي المجموعي (G-AHP) لتطوير نموذج نظري لتحديد وزن وأولويات المعوقات التي تؤثر على التطبيق الامثل لـ (BMS)،3- تنفيذ دراسه الحالة للتحقق من صحة النموذج المطور ،4- ووضع خطة عمل للحد من المعوقات التي تم تحديدها. في هذه الأطروحة تم تحديد اثنين وثلاثين معوق يؤثر على عملية التطبيق الأمثل لـBMS) ) . تم تقييم هذه المعوقات من خلال توزيع استبيان على شركات البناء والمكاتب الهندسة ومدراء المرافق في المنطقة الشرقية من المملكة العربية السعودية. بعد ذلك تم استخدم منهجية التسلسل الهرمي التحليليي المجموعي لإعطاء وزن وأولويات للمعوقات الاثنين والثلاثين المحددة من خلال أراء ستة من خبراء منظومة إدارة المبنى في المنطقة الشرقية من المملكة العربية السعودية.كما أجريت دراسة حالة لثمانية مباني إدارية في المنطقة الشرقية للتحقق من صحة النموذج المطور. وأخيرا، ومن خلال الإطلاع على الدراسات المنشورة والمقابلات تم وضع خطة عمل مقترحة للحد من المعوقات التي تم تحديدها. إن هذه الدراسة لديها القدرة على زيادة الوعي بين ملاك المباني والمساهمين في صناعة البناء في المملكة العربية السعودية عن طريق تحديد وتقيم وترتيب المعوقات المتؤثر على التنفيذ الناجح لـ (BMS) خلال دورة حياة مشاريع المباني الإدارية.

English Abstract

The objectives of this thesis were, 1)- to investigate and evaluate the challenges that influence the successful implementation of building management system (BMS) during the design, installation and operation and maintenance stages of projects, 2)- to utilize the methodology of the Group Analytic Hierarchy Process (G-AHP) model for developing a conceptual model for prioritizing the influential challenges that impact the successful implementation of BMS, 3)- to carry out case studies to validate the problems that face achieving full potential of BMS, and 4)- to develop a plan of action to facilitate the identified challenges. Thirty-two challenges which influence the process of implementing the BMS were identified. These challenges were evaluated through distributing a five likert questionnaire survey to A/E, construction firms and facility managers form the Eastern Province of Saudi Arabia. (G-AHP) model was utilized to prioritize the identified 32 challenges through reflecting the opinion of six experts in BMS. Eight case studies in the Eastern Province were conducted to validate the developed model. Finally, literature review and interviews were carried out to develop a proposed plan of actions to facilitate the identified challenges. This study has the potential to increase awareness among buildings owners and people in the building industry in Saudi Arabia about the challenges that influence the successful implementation of the BMS during the life cycle of office building projects.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Architectural
Divisions:College Of Environmental Design > Architectural Engineering Dept
Committee Advisor:Hassanain, Mohammad
Committee Members:Al-Hammad, Abdul-Mohsen and Maan , Kousa
ID Code:138914
Deposited By:BIN MOHANNA AMEEN MABROOK (g200804240)
Deposited On:04 Jun 2013 07:49
Last Modified:24 Nov 2014 10:46

Repository Staff Only: item control page