KFUPM ePrints

DEVELOPMENT OF AN ASSESSMENT TOOL FOR MAINTENANCE MANAGEMENT IN PUBLIC SCHOOLS IN SAUDI ARABIA

l DEVELOPMENT OF AN ASSESSMENT TOOL FOR MAINTENANCE MANAGEMENT IN PUBLIC SCHOOLS IN SAUDI ARABIA. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
6Mb

Arabic Abstract

تشهد المملكة العربية السعودية تطورا غير مسبوق في العديد من الجوانب. معظم هذا التطور ممكن إدراكه في تشييد المنشات لاسيما المنشاءات التعليمية. إن هذه المرافق التعليمية تتطلب برامج صيانة واسعة النطاق من أجل الحفاظ عليها اثناء فترة تشغيلها لتبقى كما كانت في الأصل. إن هذه الدراسة تهدف إلى وضع أنظمة معيارية لتقييم مخرجات إدارة الصيانة الفعالة للمدارس العامة في المملكة العربية السعودية وتطبيق تلك المعايير لمعرفة فعاليتها. إن المنهجية المتبعة في هذا البحث تتكون من مرحلتين . المرحلة الأولى تعتمد على توظيف مختلف النظم الممنهجة للصيانة لتحديد معايير الجودة لإدراجها في تطوير الأداة التقييمية المنشودة. هذا الجزء يتضمن معيار ISO 9001:2000 ، مع استعراض مكثف للدراسات السابقة في هذا المجال، بالإضافة إلى سلسلة من المقابلات مع خبراء في الصيانة. الجزء الثاني يتضمن تقييما لمعايير الجودة المحددة من خلال إجراء استبيان مع الخبراء في صيانة المدارس العامة. استنادا إلى نتائج تم الحصول عليها من التقييم تم تطوير أداة تقييم وتطبيق لتقييم الممارسات الحالية على دراسة ثلاث حالات لاختبار التطبيق العملي لها. تأتي أهمية هذه الدراسة في عدم توفر أنظمة تقييم مخرجات إدارة الصيانة الفعالة في المملكة العربية السعودية وكذا حفاظا على قيمة الإستثمارات في مثل هذه المرافق وتوفير درجة عالية من الرضاء لمستخدمي هذه المرافق بالإضافة إلى توفير بيئة صحية وآمنة لتحسين مستويات الإنتاجية في المدارس العامة .

English Abstract

Saudi Arabia is witnessing an unprecedented development in many aspects. Most of this development is realized in the construction industry. The large facilities require extensive maintenance programs in order to keep them in good running conditions as originally intended. The purpose of this research is to formalize the development of an assessment tool for maintenance management for facilities of public schools in Saudi Arabia. The methodology adopted in this research consists of two parts. The first part employs the holistic system approach to maintenance to identify quality criteria for incorporation in the developed assessment tool. This part uses ISO 9001:2000 standards, extensive literature review and in addition a series of interviews with experts in maintenance. The second part involves the assessment of the identified quality criteria through conducting in depth, well-structured surveys of experts in the maintenance of large public organizations. Based on the results obtained from the assessment, the assessment tool has been developed and applied to evaluate the current practice in three case studies to test its practicality. The significance of this study stems from the fact that at the current time there is no such assessment tool in Saudi Arabia and it is expected to help in prolonging the life span of such public facilities. In addition, using such an assessment tool consistently will assist in improving the safety of occupants, providing a high level of satisfaction for users of these facilities, providing healthy and safe environment to improve productivity levels, and increasing the protection of the investment in public facilities



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Architectural
Divisions:College Of Environmental Design > Architectural Engineering Dept
Committee Advisor:AL-Hammad, Abdalmohsen Abdalla
Committee Members:AL-Hammad, Abdalmohsen Abdalla and Hassanain, Mohammad Ahmed and Duffuaa, Salih Osman
ID Code:138908
Deposited By:BINLASWD SALEH AHMED (g200804380)
Deposited On:29 May 2013 09:05
Last Modified:24 Nov 2014 10:46

Repository Staff Only: item control page