KFUPM ePrints

Development of Sorbent Materials to Remove Mercury From Liquid Hydrocarbons

l Development of Sorbent Materials to Remove Mercury From Liquid Hydrocarbons. PhD thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (Development of Sorbent Materials to Remove Mercury) - Accepted Version
8Mb

Arabic Abstract

أصبحت الحاجة إلى تكنولوجيا أفضل لإزالة الزئبق من المواد الهيدروكربونية السائلة واضحة جدا. الزئبق من العناصر الخطرة الأولوية التي لها آثار سلبية على صحة الإنسان وعلى البيئة. ومن المعروف صناعيا تأثير الزئبق على تآكل أنظمة معالجة الغاز، وخاصة المبادلات الحرارية المصنوعة من الألومنيوم والتي تسبب في كثير من المشاكل التشغيليه في العقود القليلة الماضية. ووجود الزئبق ولو بتراكيز منخفضة في حدود تصل الى اجزاء من البليون يؤدي الى تلف المواد الحفازة الثمينة التي يتم استخدامها في معامل صناعة البتروكيماويات لتحويل الغاز والمنتجات البترولية الأخرى الى مواد كيميائية. ولذلك، تم تطبيق العديد من التكنولوجيات لإزالة الزئبق من الغاز والنفثا الخفيفة لتقليل محتواه الي أقل من 1 جزء من البليون. ان إزالة الزئبق من النفط والغاز السائل هي مهمة صعبة للغاية لأن هذا يتوقف على عدة عوامل منها مكونات المادة البتروليه، ومصادرها ، ومحتوى الزئبق واشكاله ومحتوى الماء الخ . هذا الدراسه ركزت علي استخدام مواد مختلفة تعتمد علي أنابيب الكربون النانوية وألياف النانو، الكربون المنشط والرماد المتطاير وأشكالها المعدلة مع بعض المعادن. وقد اعطت نتائج اجابيه لامكانيه استخدام هذه المواد لإزالة الزئبق من المواد الهيدروكربونيه السائله ما يصل إلى 29 ٪. هذه االمواد الماصه يمكن تطبيقها على مستوى اكبر لالزالة الزئبق من المواد الهيدروكربونيه في ظل الظروف الميدانية الفعلية

English Abstract

A new technology for mercury removal from liquid hydrocarbon is of prime importance. Mercury has been considered as a priority hazardous material, due to its adverse effects on human health, industries and the environment. Industrially the mercury metal corrosion effect on gas processing plant systems, particularly the aluminum heat exchangers, is well known and has caused failures over the past several decades. The other issue with mercury is that even at low ppb level, this substance is poisonous to precious catalysts used in petrochemical industrial plants to convert gas and other petroleum based products to chemicals. Several technologies have been implemented to reduce mercury content below 1 ppb in hydrocarbon streams such as gas and light naphtha. However, no technology is available yet to remove mercury from the whole gas condensate or from the crude oil. The removal of mercury from liquid hydrocarbon is a very challenging task as this depends on stream composition, the forms of mercury contents and the water content. This work introduces a new novel sorbents where carbon nanotubes, nanofibers, activated carbon, fly ash and their modified forms with certain metals for the removal of mercury from whole gas condensate. Up to 92% of mercury removal was achieved using these new sorbents. These sorbents are potentially scalable to remove mercury from liquid hydrocarbons under the actual field conditions.



Item Type:Thesis (PhD)
Subjects:Chemistry
Divisions:College Of Sciences > Chemistry Dept
Committee Advisor: Abulkibash , Abdallah
Committee Co-Advisor:Mazen, Khaled
Committee Members:Moataz, Ali and Abdel-Nasser, Kawde and Mohamed , Morsy
ID Code:138844
Deposited By:AL-MALKI ABDULLAH RADDAD (g200101610)
Deposited On:30 Jan 2013 09:14
Last Modified:24 Nov 2014 10:46

Repository Staff Only: item control page