KFUPM ePrints

PLACEMENT OF ACCESS POINTS IN WIRELESS LOCAL AREA NETWORKS

l PLACEMENT OF ACCESS POINTS IN WIRELESS LOCAL AREA NETWORKS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Published Version
5Mb

Arabic Abstract

يعتبر استخدام الشبكات اللاسلكية المحلية في مجال الاتصالات في هذه الأيام من الأمور الأساسية التي يمكن أن تجدها في المكاتب، المصانع، المنازل والأماكن التي يصعب توصيل أسلاك الشبكات التقليدية إليها. أضف إلى ذلك أن الانخفاض الملحوظ في تكلفة التصنيع المتعلقة بإنتاج التقنيات اللاسلكية الحديثة و مقدار التطور الكبير في أنواع التقنيات الحديثة الخاصة بالشبكات اللاسلكية من ناحية الكم و الكيف ، يبشر بمستقبل واعد لهذا المجال. من أجل تحقيق الخدمة الأفضل لمستخدمي هذه الشبكات هنالك عناصر أساسية لابد من توافرها لتقديم خدمة جيدة للمستخدمين وهذه العناصر تتمثل في مواقع المرسلات اللاسلكية ، عددها وقوة الإرسال الخاصة بكل منها. لذلك فإنه من المهم الأخذ بعين الاعتبار عند تصميم مثل هذا النوع من الشبكات تقليل عدد المرسلات اللاسلكية لأن لها تأثيرا مباشرا على التشويش مابين المرسلات اللاسلكية إذا كثر عددها في مكان معين وبالتالي سوف يقلل من جودة الخدمة لتلك الشبكة. أضف إلى ذلك أن مواقع و عدد هذه المرسلات من العناصر الهامة في عملية التخطيط لبناء الشبكات اللاسلكية. لذلك ولغيره من الأسباب فإن عملية إيجاد الموقع الأمثل للمرسلات اللاسلكية هي من أصعب المراحل التي تحتاج إلى حل جيد و دقيق. لذلك فإن المصمم الخبير يستطيع أن يقوم بهذا العمل من خلال خبرته ويقوم بتعيين المواقع المناسبة وكذلك بقية المدخلات. لكن يبقى هذا النوع من الحلول ليس مجديا دائما خاصة في حال أصبح البناء أكثر تعقيدا و أكبر مساحة. لذلك ولغيره من الأسباب يقوم هذا العمل باستحداث طريقة جديدة وسريعة لحل مشكلة إيجاد الموقع والعدد الأمثل للمرسلات اللاسلكية لتقديم التغطية المطلوبة. تعتمد هذه الطريقة على الالتفاف الثنائي الأبعاد و تتمحور فكرة العمل على توفير أكبر تغطية لاسلكية ممكنة بأقل عدد ممكن من المرسلات اللاسلكية و سوف تستعرض رسالة الماجستير هذه تفاصيل هذه الطريقة الجديدة. في هذه الرسالة تم صياغة هذه المشكلة رياضيا ويلي ذلك تفصيل كيفية الوصول إلى النتائج. ولقد أثبتت نتائج المحاكاة لهذا العمل قدرته وفعاليته في معالجة هذا النوع من المسائل. أضف إلى ذلك أن الخوارزمية المطورة التي استخدمت في هذا العمل تستطيع التعامل مع أنواع متعددة ومختلفة من المعطيات باستخدام واجهة رسومية بسيطة.

English Abstract

The use of Wireless Local Area Network (WLAN) in telecommunications can be found in offices, homes, factories, mobile robots and/or environments where physical wiring may be problematic. As the cost of advanced technology continues to drop and various standards have been established, the future trend of wireless communications appears to be very promising. There are basic design elements in WLAN architecture to provide good service for the users like locations, number and transmission power of the Access Point (AP), also known as Base Stations (BSs). The number of deployed stations has a direct impact on the cost of the WLAN. Moreover, the intercell interference is affected by the number of APs and their locations. It is, therefore, always desirable to minimize the number of stations needed to achieve the required Quality of Service (QoS). Conventionally, it is the network planner's task to manually choose locations and parameters of APs based on prior experience. This manual approach is highly inefficient and time consuming. For this purpose, automatic network planning can substantially reduce the overhead cost of the network, minimize the intercell interference and maximize the QoS. In this work we propose a new placement technique for WLAN APs based on well-known 2-D convolution. The objective of the placement problem is to cover the whole area with minimum number of base stations. In this thesis, the placement problem is formulated. The proposed solution is then described in details. Simulation results of the proposed solution show its efficiency in handling the placement process. The convolution substantially reduced the complexity of the problem making it feasible to solve. Furthermore, the developed algorithm can deal with arbitrary propagation and demand patterns, using simple graphical interface.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Systems
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Systems Engineering Dept
Committee Advisor:Al-Dajani, Mansour
Committee Members:Selim , Shokri and Al-Baroudi, Uthman
ID Code:138803
Deposited By:AL NASSER FAISAL AHMAD (g199785010)
Deposited On:15 Dec 2012 14:48
Last Modified:15 Dec 2012 14:48

Repository Staff Only: item control page