KFUPM ePrints

Production and Inventory Planning with Imperfect Quality Items and Shortages

l Production and Inventory Planning with Imperfect Quality Items and Shortages. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Abstract Only until 20 January 2013.

2415Kb

Arabic Abstract

هذه الرسالة تناقش مواضيع تخطيط وضبط الإنتاج والمخزون في النظم التي تحتوي على نسبة عشوائية غير مطابقة مع السماح بالعجز عن تلبية الطلب حيث يعاد تلبية العجز مع دورة الإنتاج التالية. هذه الرسالة تصحح بعض الاخطاء التي ارتكبها الباحثون في هذا المجال. ومن جهة أخرى, نقدم في هذه الرسالة نماذج جديدة و واقعية بعد التخلص من بعض الفرضيات غير الواقعية. بداية, سنقدم نموذج لنظام تصنيعي يكون فيه معدل الإنتاج ثابت والهدف إيجاد كمية التصنيع المثلى وكمية العجز المثلى المسموح بها في حالة أن كل القطع غير المطابقة سوف يعاد تصنيعها بعد الانتهاء من عملية الإنتاج. ثم سنعرض نموذجاً مشابهاً للأول ولكن بوجود نوعان من عدم المطابقة وبالتالي درجتان من العشوائية. أيضا نقدم نموذجاً جديداً يدمج بين تخطيط وضبط الإنتاج عندما يحتوي الإنتاج على نسبة من القطع غير المطابقة وبين تحديد القيم المثلى للعملية التصنيعية. وأخيرا وليس آخرا سنناقش نموذج ضبط الإنتاج والمخزون مع فرضية واقعية وهي حدوث اعطال عشوائية لآلة الإنتاج. ولكل من هذه النماذج تم تقديم مثال تحليلي لتوضيح طريقة إيجاد القيم المثلى, وتم عمل دراسة حساسية لفهم تأثير باريمترات النماذج المختلفة على القيم المراد حسابها وايجادها.

English Abstract

In this thesis we investigate a production and inventory system where imperfect quality items are produced and shortages are backordered. We point out and correct some of the literature errors in this area. On the other hand we developed new models that are realistic where we got rid of some unrealistic assumptions. First, we consider a finite production rate model where imperfect items are reworked after the completion of production. Here we find the optimal production quantity and optimal shortage allowed. Next, we developed a similar system with two types of imperfect quality items. Third, we introduced a new model to integrate production and inventory control with process targeting. Finally, we consider the production planning problem with two types of imperfect quality items with the realistic assumption of stochastic breakdowns, where the machine may fail randomly. For each of these models there are numerical examples to show the solution methodology and sensitivity analysis conducted to show the effect of models parameters on the optimal decision variables.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Systems
Engineering
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Systems Engineering Dept
Committee Advisor:Selim, Shokri
Committee Members:Andijani, Abdulbasit and Ndiaye, Malick
ID Code:138691
Deposited By:Omar Alsawafy (g201001940)
Deposited On:11 Jun 2012 13:05
Last Modified:11 Jun 2012 13:05

Repository Staff Only: item control page