KFUPM ePrints

Multi Criteria Decision Making Model for The Selection of a Construction Contractor in Saudi Arabia

l Multi Criteria Decision Making Model for The Selection of a Construction Contractor in Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (M.S Thesis )
Restricted to Abstract Only until 10 June 2013.

3279Kb

Arabic Abstract

صناعة التشييد و البناء من أكثر الصناعات مخاطرةً و تعقيداً ، فهي تحتاج الكثير من الترتيبات و االتننظيم من أجل تحقيق أهداف و متطلبات جميع الأطراف. واحدة من أكثر العمليات أهميةً و تعقيداً في صناعة التشييد و التي تواجه المالك في المملكة العربية السعودية و خارجها هي كيفية اختيار مقاول البناء الأفضل القادر على تحقيق متطلبات المالك و المشروع. ولأن النجاح في اختيار المقاول الأفضل سيؤدي الى نجاح المشروع ككل، فإن هذا البحث يهدف إلى (1) التعرف والتحقق من نظام المناقصات الحالي المتبع من قبل الجامعات في المملكة العربية السعودية. (2) تحديد المعايير التي يجب أخذها بعين الاعتبار عند اختيار مقاول البناء لتنفيذ مشاريع الجامعات. (3) انشاء نموذج فعال يعتمد على عملية التحليل الهرمي (AHP) لاختيار مقاول البناء من قبل الجامعات في المملكة العربية السعودية. وقد تم اختيار الجامعات لإجراء هذه الدراسة للتركيز على نوع واحد من المشاريع ألا و هو البنايات. لتحقيق أهداف الدراسة، فإنه تم إجراء مراجعة أدبية شاملة للدراسات السابقة المتعلقة بكيفية اختيار مقاول البناء، تبعها ارسال استبيان الدراسة الى ادارات المشاريع لثلاث عشرة جامعة في المملكة العربية السعودية. وقد تم الحصول على 9 ردود على الاستبيان. أكدت النتائج أن معظم الجامعات تعتمد بشكل كبير على أدنى سعر عند اختيار مقاول البناء. بالإضافة لذلك فإن النتائج كشفت عن عدم رضى المجيبين على نظام المناقصات الحالي المتبع من قبل الجامعات نتيجة للمشاكل الكبيرة المرتبطة به مثل: التنفيذ السيء وغير المتقن للمشروع و التأخر في انهاء تنفيذ المشروع في الوقت المحدد. ومن النتائج المثيرة للدهشة أيضاً هي عدم استخدام أي من أنظمة دعم القرار من قبل ادارات المشاريع في الجامعات سواء عند تقييم المقاولين أو عند اختيار مقاول البناء. و البحث أشار أن هناك 3 معايير من أصل 16 معياراً تشكل ما نسبته 50% من التأثير على القرار النهائي لإختيار مقاول البناء، و هذه المعايير الثلاثة هي: "تقديم وثائق العطاء كاملة من قبل المقاول" و "تصنيف المقاول" و "سعر العطاء المقدم من المقاول". و أخيراً فإن النموذج الذي تم بناؤه و الذي يعتمد على عملية التحليل الهرمي (AHP) سيحسن من عملية الاختيار، فبدلاً من الاعتماد على معيار واحد أثناء عملية الاختيار لمقاول البناء فإنه تم ايجاد 15 معياراً آخر. كما و يمكن استخدام هذا النموذج بشكل سهل من قبل أي من الجامعات، و في الوقت نفسه فإن النموذج المقترح لديه كل الامكانات لتقييم المعايير التي تؤثر على إختيار مقاول البناء في المملكة العربية السعودية.

English Abstract

Construction industry is very risky and complex; it requires a lot of management and arrangements in order to achieve all parties’ objectives and requirements. One of the most important and complicated process in construction industry that encounters construction clients in Saudi Arabia and abroad, is how to come up with the best construction contractor that will meet owner and project requirements. Because the success selection of the best contractor will lead to the success project as a whole ,this research aims to (1) investigate the current bidding system implemented by universities in Saudi Arabia., (2) determine criteria that shall be considered when selecting a contractor by universities in Saudi Arabia, and (3) develop efficient multi criteria selection model based on Analytical hierarchy process (AHP) for selecting construction contractors by universities in Saudi Arabia. Universities were selected to conduct this study in order to concentrate on one type of projects which is building stock. To achieve these objectives, exhaustive literature review was performed followed by developing and administering a questionnaire survey to the project management departments of thirteen universities at Saudi Arabia. Responds were gathered from nine out of thirteen. The results affirmed that most of universities highly depend on the lowest price when awarding contracts. In addition to that, the finding detected that respondents were not satisfied with the current bidding system due to large problems associated with it such as; poor project performance and delay of project completion time. Another interesting feature in the results illustrated that none of the project management department at universities implemented any decision support system during the evaluation or selection of construction contractor. The research also presented that three criteria out of sixteen namely: “contractor submit complete bid documents”, “contractor classification”, and “bid price” constitute about 50% of the impact on the final decision of construction contractor selection. Finally, the developed model that is based on Analytical hierarchy process (AHP) improves the selection process; where instead of using one criterion (lowest price) to select construction contractor other fifteen criteria were identified. The proposed model can be easily used by any universities, and at the same time the model had all capabilities to assess the criteria that impact on the construction contractor selection.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Environmental
Construction
Engineering
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Shash, Ali
Committee Members:Assaf, Sadi and Elazouni, Ashraf
ID Code:138686
Deposited By:Mohammed Abu Nemeh (g201002900)
Deposited On:13 Jun 2012 14:01
Last Modified:13 Jun 2012 14:01

Repository Staff Only: item control page