KFUPM ePrints

MULTI-CRITERIA DECISION MAKING MODEL FOR THE SELECTION OF A/E PROFESSIONALS

l MULTI-CRITERIA DECISION MAKING MODEL FOR THE SELECTION OF A/E PROFESSIONALS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (m.S Thesis) - Published Version
2635Kb

Arabic Abstract

يعتبر مهندسين التشييد جزء من الاستشارات الهندسية التي تساعد على مراقبة وضبط الجودة على التصاميم والتنفيذ ذلك بالنيابة عن صاحب المشروع . تعتبر متابعة جميع الاعمال المتعلقة بالمشروع مهمى صعبة على صاحب المشروع ، لذلك فأنه يلجأ لتعيير استشاري عمارة وتشييد متخصص يقوم بجميع مهام المتابعة والتدقيق على المقاول ويحرص على أن جميع بنود ومواصفات العقد يتم العمل بها . في العموم ، تعتبر قلة توفر المهندسين المتخصصين في مراقبة العمل هي السبب الرئيسي في تعيين استشاري من الخارج للاشراف على سير العمل . يساعد الاستشاري ايضا في متابعة السيولة النقدية وتوفرالموادر المالية المطلوبة لنجاح المشروع ، وتوفير الموادر الأخري والمشاعدة في حل المشاكل المتعلقة بالشركات والسياسات والجهات المشرعة ، بالإضافة إلى تدريب الموظفيف الجدد على التخصصات المطلوبة . تعتبر رسالة الماجستير هذه والبحث المصاحب لها مشروع لالية اختيار الاستشاري من خلال نموذج متخصص يتم من خلاله الاعتماد على قدرات وخبرات الاستشاري واستبعاد الغير مؤهل . من خلال تطبيق هذا النموذج ، سيتم تطوير ألية الاختيار والمساعدة على تحيقيق افضل النتائج في مشايع البينة التحتية في القطاعين الخاص والعام وذلك في المملكة العربية السعودية والهند . بالاضافة إلى ذلك ، سيساعد النموذج في تحديد الخصائص والمواصفات التي يجب توفرها في الاستشاري . هذا النموذج يستعرض ألية الاختيار في دولتين اسيويتين ( المملكة العربية السعودية والهند ) ، وذلك لضمان الاختيار العادل والمبني على اسس علمية وذلك بالأخذ بالاعتبار جميع الخيارات المتاحة .

English Abstract

A/E professional are part of engineering consultancy which aids in meeting design and construction need of the client. Owners can’t look for all the aspects of construction by themselves, so they hire Architect/Engineer professional to be sure for efficient implementation of construction project. Generally lack of in house engineer initiates the need of A/E professional for a project. A/E professional helps in cash flow & fund availability, in acquiring resources, political or organizational problems, regulatory problems, and training needs are some other areas for which they could be hired. This research deals with the process of selection of A/E professional through a proper channel leaving out under qualified A/E professional for the better development of services and infrastructure in public and private sector in Saudi Arabia & India and also help in identifying the critical criteria’s for the selection of A/E professional for two Asian countries and the conceptual model developed through it will help in selecting best A/E professional on fair basis considering all available options.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Management and Marketing
Construction
Civil Engineering
Divisions:College Of Environmental Design > Construction Engineering and Management Dept
Committee Advisor:Assaf, Sadi
Committee Members:Elazouni, Ashraf and A. Hassnain , Mohammad
ID Code:138684
Deposited By:AZFAR AMAAN (g200904690)
Deposited On:11 Jul 2012 08:54
Last Modified:24 Nov 2014 10:45

Repository Staff Only: item control page