KFUPM ePrints

CULTURING, ISOLATION AND GENETIC IDENTIFICATION OF ENDOLITHIC CYANOBACTERIA FOUND IN THE ARABIAN GULF

l CULTURING, ISOLATION AND GENETIC IDENTIFICATION OF ENDOLITHIC CYANOBACTERIA FOUND IN THE ARABIAN GULF. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 14 April 2013.

4Mb

Arabic Abstract

ألكائنات المجهرية الدقيقة التي لها القابلية على التمثيل الضوئي والتي تعيش داخل الصخور الكلسية، قد وجد أن لها دوراً كبيرا في الدورات البيوجيوكيميائيه، كما انها تدعم انواع متنوعة من الكائنات التي تتغذى عليها. في السنوات الخمس الماضية اكتسبت هذه الكائنات الاهتمام نظراً لأهميتها في أبحاث الفضاء وقدراتها على التكيف للبقاء على قيد الحياة في البيئات القاسية من حرارة والبرودة والملوحة العالية. أن ألكائنات الزرقاء المخضرة المجهرية الدقيقة في هذه الدراسة قد تم تصنيفها وتم عزلها من الرواسب الكلسيه البحرية والتي تم جمعها من ثلاثة مواقع على طول الخليج العربي (خليج تاروت ، المسلمية ،و أبو على)، بالاضافة الى موقع واحد من كوستاريكا، أمريكا الجنوبية. لقد تم من خلال الدراسة استخدام تقنيات متعددة منها العزل المتغير والمتعدد ، استخدام الراتنج للتضمين، المجهر الضوئي والفحص من خلال ألمجهرألالكتروني، والذي تم من خلاله دراسة التنوع والتصنيف الشكلي لهذه الكائنات الدقيقة. أن الدراسة الحالية لعينات موقع كوستاريكا أدت إلى اكتشاف ثلاثة أنواع جديدة من هذة ألكائنات المجهرية الدقيقة والتي تبين أنها تقوم بحفر قطع الأصداف الصغيرة والرواسب الحجرية الصغيرة . لقد تم التعرف على الأنواع المكتشفة الجديدة، حيث تم تصنيفها تحت ألكائنات الزرقاء المخضرة المجهرية الدقيقة، لنوع الهايلا،من خلال الخصائص الشكلية واستخدام القياسات المورفومترية للخلايا المتعددة الاختصاص والوظائف.

English Abstract

Euendoliths are photosynthetic microorganisms that are found to play a considerable role in the biogeochemical cycles, and support a variety of grazing animals. In the last five years they gained attention due to their importance in space research and their adaptive capabilities to survive in extreme environments. Euendolithic cyanobacteria were identified, isolated, cultured from calcareous sediments collected from three locations along the Arabian Gulf (Tarut, Mussalamia and Abu Ali) and one site from Costa Rica, South America. Techniques such as micromanipulation, resin embedding, light and scanning electron microscopy were used to study the morphometric diversities of these organisms. Microbial studies of the Costa Rican samples led to the discovery of three species of endolithic cyanobacteria, which were found to bore shell fragments and other calcareous sediments. Those identified species were classified under genus Hyella and compared with known Arabian Gulf assemblages. Their identification was accomplished according to their morphological characteristic.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Environmental
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:AL-Thukair, Assad
Committee Members:Adly, Saafin and Kaminski, Michael
ID Code:138616
Deposited By:OLALEKAN AMAO (g200902390)
Deposited On:25 Jul 2012 10:09
Last Modified:25 Jul 2012 10:09

Repository Staff Only: item control page