KFUPM ePrints

PERFORMANCE ANALYSES OF VOIP OVER IEEE 802.16 BE CLASS

l PERFORMANCE ANALYSES OF VOIP OVER IEEE 802.16 BE CLASS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF (Prefrormance of VOIp over BE of Wimax) - Submitted Version
1909Kb

Arabic Abstract

تعد تقنيه الواي ماكس واحده من اهم التقنيات الحديثة لنقل البيانات عبر شبكه الاتصالات اللاسلكية حيث توفر هذه التقنية امكانيه نقل البيانات لمسافات طويله وبسرعات عالية. وسوف تستخدم هذه التقنية في مجال التطبيقات التي تتطلب سرعه فائقة لنقل البيانات مثل اجراء المكالمات عبر خطوط الشبكات حيث إن مثل هذا الاستخدام سيوفر على الشركات المشغلة الوقت والمال في اداره الشبكات الصوتية وشبكات المعلومات من خلال امكانيه اداره شبكه واحده تخدم كل التطبيقات. يقدم هذا البحث دراسة مفصله حول اداء مثل هذه الشبكات في امكانيه نقل المكالمات ويقوم أيضا بحساب درجه دقه الصوت ومقارنتها بما تقدمه شبكات الهاتف المعتاده. ويتطرق هذا البحث ايضا الى دراسه امكانيه معامله جميع التطبيقات بنفس الاهميه مما يساهم في الغاء التعقيدات المتطلبه حاليا في اجهزه الارسال والاستقبال التي تخدم هذه التقنيه حيث انه لابد لهذه الاجهزه من التعامل مع كل تطبيق على حده وجدوله البيانات الوارده والصادره حسب اهميه التطبيق. من خلال هذه الدراسه يقدم هذا البحث تصورا عن مدى امكانيه تطبيق هذه الفكره ومقارنتها بما اسست عليه هذه التقنيه من خلال عمل مقارنه بينهما من خلال دقه وضوح الصوت وعدد المستخدمين الممكن خدمتهم تحت نفس الظروف. استخدا التقنيه الافضل لمعالجه الصوت الى بيانات واحده من الجوانب التي سيتم دراستها ايضا فيي هذا البحث حيث يقدم هذا مقارنه بين اشهر تقنيتين في معالجه الصوت واعطاء مميزات وسلبيات كل منهما. نهايه البحث يقدم بعض التوصيات المستخلصه من هذه الدراسه والقيم الافضل اذا رغب بتطبيق هذه الفكره وتوضيح الجوانب المتبقيه والتي يمكن دراستها لاحقا.

English Abstract

Worldwide Interoperability for Microwave Access (WiMAX) is a new technology that can provide long-distance broadband wireless access in accordance with the standards set forth in IEEE publication 802.16. Voice-over Internet Protocol (VoIP) is a rapidly growing technology for the transport of voice over data networks such as WiMAX. The growth in using such application is due to the ability of integrating voice and data traffic over one network, which will lower the cost and improve network management. This paper contributes to our understanding of how is it realistically possible to use a Best-Effort (BE) class of fixed WiMAX in support of real-time traffic such as VoIP. The performance of VoIP over unsolicited grant service (UGS) and BE classes on fixed WiMAX was investigated, and the maximum number of VoIP sessions that can be supported with good Mean Opinion Score (MOS) values was measured. The study considered how system performance is affected by increasing the number of VoIP sessions and voice codec schemes and by using the Voice Activity Detection (VAD) method. By means of OPNET simulations, this study provides a clear description of VoIP performance over both UGS and BE classes, voice quality, and a statement of the maximum number of VoIP calls that can be maintained with G.711 and G.729 coding. The results indicate that BE can be used to support VoIP traffic with excellent MOS values.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Computer Engineering Dept
Committee Advisor:Mahmoud , Ashraf
Committee Co-Advisor:Sheltami, Tarek
Committee Members: Abu-Amara, Marwan
ID Code:138576
Deposited By:Bandar Sulaimani (g199910490)
Deposited On:10 Mar 2012 15:09
Last Modified:24 Nov 2014 10:45

Repository Staff Only: item control page