KFUPM ePrints

Resolving the Cycle Skip Introduced by the Multi-Layer Static Model using a Hybrid Approach

l Resolving the Cycle Skip Introduced by the Multi-Layer Static Model using a Hybrid Approach. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

This is the latest version of this item.

[img]PDF - Accepted Version
Restricted to Abstract Only until 31 November 2012.

8Mb

Arabic Abstract

الكسور الغير حقيقية في البيانات السيزمية في العادة لا يمكن معالجتها بالطرق الستاتيكية العادية. مثل هذه الكسور تعطي نتائج مضللة في التفسيرات الاستكشافية الجيوفيزيائية أو الجيولوجية و قد تعطي صورة غير حقيقية للتراكيب التحت سطحية. عند تطبيق التصحيح الستاتيكي المبني علي طريقة الطبقة الواحدة أو الطبقات المتعددة هناك كسور غير حقيقية قد تنشأ عن ذلك. بالرغم من أن الطرق العادية لتصحيح ما تحمله البيانات السيزمية من بقايا ستاتيكية في العادة قادرة على معالجة مثل هذه المشاكل الا انها فشلت في معالجة حالات عديدة. في هذه الدراسة قمت بتصحيح مثل هذه الكسور عن طريق تصميم طريقة جديدة. هذه الطريقة الجديدة مبنية على بناء نموذج مشتق من البيانات السيزمية ذاتها و تطبيق نوعي التصحيحات الستاتيكية من نموذجين ستاتيكيين مختلفين لتكوين نموذج خليط باستخدام استاتيكيات التردد العالي المأخوذة من نموذج استاتيكي محسوب بطريقة الطبقة الواحدة مع استاتيكيات التردد المنخفض العالي المأخوذة من نموذج استاتيكي محسوب بطريقة الطبقات المتعددة.الطريقة الجديدة هذه تم اختبارها على مشروع ثلاثي الابعاد لبيانات سيزمية تم تسجيلها بمنطقة حقل الحبا بالمنطقة الشرقية للملكة العربية السعودية حيث تم معاجة كسر غير حقيقي كبير في الطبقات التحت سطحية و الناشيء عن تطبيق الحل الستاتيكي المحسوب بطريقة الطبقات المتعددة. النتائج النهائية كانت جيدة جدا و أعطت صورة اكثر واقعية للطبقات التحت سطحية.

English Abstract

Cycle skips (breaks) in seismic data are occasionally irresolvable using conventional static correction programs. Such artificial cycle skips can be misleading for interpreters and introduce false subsurface images. After applying datum static corrections using either the single-layer or multi-layer models, artificial cycle skips might develop in the data. Although conventional residual static correction techniques are occasionally able to solve this problem, they fail in solving many other cases. A new approach is introduced in this study to resolve this problem by forming a static model that is free of these artificial cycle skips, which can be used as a pilot volume for residual statics calculation. The pilot volume is formed by combining the high-frequency static component of the single-layer model which show better static solution at the static problem locations and the low-frequency static component of the two-layer model. This new approach is applied on a 3-D seismic data set from Haba Field of Eastern Saudi Arabia where a major cycle skip was introduced by the multi-layer model. Results show a better image of the subsurface structure after application of the new approach.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Earth Sciences
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Al-Shuhail, Abdulatif A.
Committee Members:Kaka, Sanlinn Ismail and Vignoli, Giulio
ID Code:138548
Deposited By:EMAD TOMA (g200501670)
Deposited On:24 Dec 2011 13:23
Last Modified:24 Dec 2011 13:23

Available Versions of this Item

Repository Staff Only: item control page