KFUPM ePrints

Sequence Stratigraphy of Arab C Carbonates in Khursaniyah Field, Eastern Saudi Arabia

l Sequence Stratigraphy of Arab C Carbonates in Khursaniyah Field, Eastern Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Published Version
Restricted to Abstract Only until 01 January 2012.

4Mb

Arabic Abstract

تتكون طبقة العرب ج الخازنه من 120 قدم من الصخور الحبطينيه و الحبيبيه التي يعلوها 15-30 قدم من الجبس اللامائي. تكمن أهمية معرفة التتابع الطبقي لطبقة العرب ج في التمكن منن التنبؤ بأماكن وجود الطبقة و توقع خصائصها و تحديد مدى امتدادها جغرافيا. هذه الدراسه تقدم نموذجا عالي الدقه للتتابع الطبقي لطبقة العرب ج الجيريه والصخور التبخيريه التي تعلوها و تدنوها في حقل خرسانيه. هذا النموذج يقدم في إطار تسلسل بيئي مقترح يفسر آليات الترسيب التي تمخضت عن ايجاد هذه الصخور في الخرسانية. هذه الدراسه تهدف الى تعميق فهمنا لأنماط تتابع وتعاقب الصخور الجيرية و التبخيرية في إطار فهم أعمق للعوامل المؤثرة في ترسيب هذه الصخور وإنشاء تراكيبها البنائية. نتائج هذه الدراسه ستقوم بلا أدنى شك بحل الإشكالات السابقة التي واجهت العاملين على طبقة العرب ج في تحديد الإطار الزمني الأمثل لإنشاء خطوط التزامن بين صخور العرب ج، و ستمكننا من رسم خرائط لامتدادت العرب ج الجغرافيه و امتدادات السحن ذات الخصائص الخازنه للنفط بداخل طبقة العرب ج. ليس هذا فحسب، بل إننا تمكنا في هذه الدراسة من تحديد العوامل الجيولوجية الفاعلة في تغيير الخصائص الرسوبية و التتابع طبقية المؤثره في الجودة النوعية لصخور العرب ج من حيث كونها خازنة للنفط أو غير خازنة. إن هذه الدراسة تلقي الضوء على الأنماط الرسوبية و التتابع طبقية التي كانت سائدة في العصر الجوراسي على الجزيرة العربية التي كانت متمركزة حول خط الاستواء في ذلك الوقت؛ كما أنها تلقي الضوء أيضا على مدى تأثير عوامل المناخ و حركة الصفائح على ترسيب الصخور الجيرية في ذلك الوقت. إن النموذج التتابع طبقي العالي الدقة المقدم في هذه الدراسه قادر على التنبؤ العلمي بنشوء و نمو السحن الخازنة للنفط بناء على أساسيات علم تتابع الطبقات و علم الرسوبيات

English Abstract

The reservoir-bearing Arab-C carbonate in Khursaniyah field (150 ft thick) is an overall fining-upward composite sequence that can be subdivided into six high-frequency sequences. Each of these high-frequency sequences can be further subdivided into multiple fining-upward small-scale cycles. A high resolution sequence stratigraphic framework for the Arab-C carbonates and the underlying and overlying evaporites is built and the associated depositional models within the sequence stratigraphic framework of Khursaniyah field are also generated. This work aims to enhance the understanding of both the sedimentological and depositional models of the Arab-C reservoir. Also, to understand the stacking pattern of the carbonates / evaporite succession within a high resolution sequence stratigraphic framework. This should make it possible to better resolve the scale of correlation and to map the reservoir facies within this framework; hence, define the geologic factors that control the reservoir quality (sedimentological and sequence stratigraphy). This could provide insight into the depositional - stratigraphic style of the Late Jurassic near the equator, and thus offer additional insights on possible global climate and tectonics controls for this time period. Moreover, provide a predictive conceptual model of reservoir development grounded in the fundamentals of process sequence stratigraphy and sedimentology.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Earth Sciences
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Ramadan, Khalid
Committee Co-Advisor:AlTawil, Aus
Committee Members:Abdulatif, Osman and Gabor, Korvin and Dogan, Ahmet
ID Code:138539
Deposited By:EMAD BUSUBAIT (g200103490)
Deposited On:11 Dec 2011 10:37
Last Modified:11 Dec 2011 10:37

Repository Staff Only: item control page