KFUPM ePrints

Quantitative Assessment of Disinfection By-products Formed by Chlorine, Chlorine Dioxide and Ozone in Saudi Arabia Drinking Water

l Quantitative Assessment of Disinfection By-products Formed by Chlorine, Chlorine Dioxide and Ozone in Saudi Arabia Drinking Water. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF - Accepted Version
Restricted to Abstract Only

8Mb

Arabic Abstract

ملخص الرسالة تتناول هذه الدراسة تأثير المعقمات المختلفة على المياه المحلاة المخلوطة مع المياه الجوفية بنسب مختلفة. وقد أجريت الدراسة على ثلاث (3) أنواع من المعقمات وهي: الكلور ، ثاني أكسيد الكلور والأوزون. حيث تمت دراسة المواد العضوية والغير العضوية الناتجة بسبب مواد التعقيم المختلفة تحت ظروف مختلفة مثل كمية الخلط، ودرجة الحرارة، وكمية التجريع وزمن التفاعل الكيميائي. كما تم دراسة العلاقة بين نوعية المنتجات العضوية والغير عضوية مع نوعية مصادر المياه (مياه البحر المحلاة والمياه الجوفية). وكشفت الدراسة في الجزء الأول أن Trihalomethanes يزيد تركيزه من صفر حتى 247 جزء في البليون مع زيادة جرعات الكلور من 1 حتى 5 جزء في المليون عند ارتفاع درجة الحرارة من 25 درجة مئوية إلى 45 درجة مئوية. وأظهر تركيز THMs أدنى مستوى عند جرعة الكلور من 1 ، 2 و 5 جزء في المليون عند نسبة مزج1:10 (مياه بحر محلاه/ مياه جوفيه).كما أظهرت النتائج زيادة في تركيز THMs مع زيادة زمن التفاعل ودرجة الحرارة. أما في الجزء الثاني من الدراسة، فإن مستويات منخفضة من الكلورايت نتجت عن التطهير بثاني أكسيد الكلور من المياه المخلوطة مع نسب خلط 1:2 و 1:5 مع زيادة جرعة الحقن من 1 حتى 5 جزء في المليون. ولكن ، لم يتم اكتشاف تركيز من الكلوريت عند نسبة خلط 1:10. وأخيرا ، في الجزء الثالث من الدراسة ، أظهرت النتائج أن تراكيز عالية من البر ومات مع زيادة في جرعات الأوزون من 2 حتى 5 جزء في المليون وزيادة في درجة الحرارة من 25 إلى 45 درجة مئوية وزيادة أيضا في وزمن التلامس من 5 حتى 20 دقيقة. ولوحظ ارتفاع مستويات كبيرة من البر ومات في عينات من المياه المخلوطة مع نسبة خلط 1:2 ، في حين نسب المخلوطة الأخرى لم تظهر تراكيز كبيرة من البر ومات.

English Abstract

THESIS ABSTRACT Name: Mohammed Al Mutair Title: Quantitative Assessment of Disinfection By-products Formed by Chlorine, Chlorine Dioxide and Ozone in Saudi Arabia Drinking Water Major Field: Environmental Sciences Date: May-2011 This study investigates the effect of different disinfectants on desalinated water blended with raw ground water at different ratios. The study was conducted in three (3) parts namely: chlorination, chlorine dioxide and ozonation. The by-products resulted from these disinfection processes were quantified under different treatment conditions of disinfectant dosage, temperature and reaction time. The correlation between the type of by-products formed and the quality of the source water (desalinated seawater and groundwater) were also investigated in this study. In the first part, the study with chlorine revealed that total Trihalomethanes (TTHMs) formation increases 0 to 247 ppb as chlorine dosages increases from 1 to 5 ppm. The blending ratio of 1:10 (v/v, raw: desalinated) showed the lowest TTHMs formation at chlorine dosage of 1, 2 and 5 ppm. Results showed an increase of TTHMs formation with increasing both reaction time and temperature. In the second part,low chlorite levels resulted from chlorine dioxide disinfection of blended water with mixing ratios of 1:2 and 1:5 was found to increase with dosage of 1 to 5 ppm. But, chlorite species were not detected at blending ratio of 1:10. Finally, in the third part of the study, results showed that bromate formation increased with increase in ozone dosages from 2 to 5 ppm and increase in temperature from 25 to 45oC and reaction time from 5 to 20 min. Significant high levels of bromate were observed in water samples blended with a blending ratio of 1:2, while other blended ratios did not show significant formation of bromate.



Item Type:Thesis (Masters)
Subjects:Environmental
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Committee Advisor:Tawabini, Bassam
Committee Co-Advisor:Bukhari, Aladdin
Committee Members:Makkawi, Mohammed and Mahmood-ur-Rahman, Mohammed and Chanbasha, Basheer
ID Code:138483
Deposited By:Bushra Osman Ibrahim
Deposited On:19 Jul 2011 15:42
Last Modified:19 Jul 2011 15:42

Repository Staff Only: item control page