Design of a Model University Classroom for Collaborative and Interactive LearningDesign of a Model University Classroom for Collaborative and Interactive Learning

(2010) Design of a Model University Classroom for Collaborative and Interactive LearningDesign of a Model University Classroom for Collaborative and Interactive Learning. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF (Ms_Thesis_Design of a Model University Classroom for Collaborative and Interactive Learning)
COMPLETE_CLASSROOM_THESES.pdf
Available under License Creative Commons Attribution Non-commercial.

Download (7MB) | Preview

Arabic Abstract

في الوقت الحاضر تدرك الجامعات أن سعيها لاستقطاب الطلاب وأعضاء هيئة التدريس المتميزيين والاحتفاظ بهم في بيئة تعليمية حديثة مجهزة تجهيزا جيدا لا يقل أهمية عن توفير مرافق البحث العلمي على أحدث طراز. وبناء على نتائج أديبات البحث، ثبت أن خصائص البيئة الدراسية، وتكنولوجيا الوسائل التعليمية، وإعداد وتجهيز الفصول الدراسية ترتبط مباشرة مع أداء الطلاب. وتقدم هذه الدراسة استعراضاَ شاملاً وناقداً لأدبيات البحث عن طبيعة الفصول الجامعية الدراسية التي تصلح لنمط تعليمي تعاوني وتفاعلي، سعياً لاستبدال طرق التعليم التقليدية المنتشرة وذلك بهدف توفير بيئة مواتية للتعلم أمثل في الجامعات. وتناقش هذه الأطروحة تأثير جودة البيئة الداخلية ، والتكنولوجيا التعليمية المكانية وإعداد الفصول الدراسية على أداء الطلاب. ويتمثل هدف هذه الدراسة في تطوير/ تصميم نموذج للفصل الدراسي الجامعي للتعلم بطريقه تعاونية وتفاعلية. وقد تحقق ذلك من خلال تطوير نموذج عام مع ثلاثة بدائل مختلفة لتصميم الأثاث المناسب (سداسي، شبه منحرف، ومثلث ) وهي بدائل مرنة يمكن إعادة تشكيلها لتصلح لأي نمط تعلم تعاوني أو تفاعلي. ويشمل النموذج أيضا المعدات والتجهيزات اللازمة ، فضلا عن متطلبات الإضاءة والصوتيات. وعلاوة على ذلك قدم البحث منهجية لتطبيق وتعديل النموذج العام في أي جامعة ،اعتماداً على رؤية الجامعة، ومواردها، ومهارات تكنولوجيا المعلومات لأعضاء هيئة التدريس ووعي الطلاب وكيانات التطوير الأكاديمي، وأيضا طبيعة الفصول الدراسية بها. وقد أعتُمد الشكل المستطيل للفصول الدراسية عند دراسة حالة جامعة الملك فهد للبترول والمعادن حيث وجد أن من السهل تطوير و تطبيق النموذج المستطيل الشكل. ويخلص البحث بنموذج الفصل الدراسي الجامعي الأمثل لنمط تعلم تعاوني وتفاعلي آخذاً في الاعتبار جميع العوامل المؤثرة من حيث الفراغ والشكل والتأثيث ووسائل ومعدات التعليم وجودة البيئة الداخلية.

English Abstract

Nowadays, universities recognize that to recruit and retain good students and faculty, modern well-equipped instructional facilities are as important as state-of-the-art research facilities. It is established that qualities of indoor environment, instructional technology, and physical set up of the classroom are related to students' performance. This study presents a comprehensive and critical review of literature on the nature of the university classroom for collaborative and interactive learning being a learner-centered style, seeking to replace the widely used traditional teacher-centered learning style with the aim of providing an enabling environment of higher learning in universities. This thesis discusses the impact of indoor environmental quality, instructional technology and physical set up of the classroom on the students' performance. The objective is to develop a model of university classroom for collaborative and interactive learning. This has been achieved by generating a generic model with three different furniture design alternatives (i.e. hexagonal, trapezoidal, and triangular) and arrangement set-up. The alternatives are very flexible and can be reconfigured to any collaborative and interactive learning style. Classroom equipment and technology, as well as, lighting and acoustic requirements of the model university classroom are also presented. Moreover, the research has also established a methodology for adapting the generic classroom model in any university, as the implementation of the generic model depends on the university’s vision, resources, faculty, IT skills, students’ awareness, academic development entities within the university, and the nature of existing classroom spaces. The rectangular shape classroom was adopted for the KFUPM case study for easy implementation. The thesis outcome is a generic Model University Classroom for Collaborative and Interactive Learning, considering all the influential parameters, including physical set-up, instructional equipment and technology, and indoor environmental quality.

Item Type: Thesis (Masters)
Additional Information: This research work is dedicated to my parents and family
Subjects: Architectural
Department: College of Design and Built Environment > Architectural Engineering
Committee Advisor: ABDOU, DR. ADEL A.
Committee Members: BUDAIWI, DR. ISMAIL M. and AL-QAWASMI, DR. JAMAL
Depositing User: (g200803140)
Date Deposited: 01 Feb 2011 10:45
Last Modified: 01 Nov 2019 15:28
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/136403