KFUPM ePrints

Color Face Recognition Using Quaternion Principal Component Analysis (Q-PCA)

Jaha, Emad (2010) Color Face Recognition Using Quaternion Principal Component Analysis (Q-PCA). Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (Color Face Recognition Using Quaternion Principal Component Analysis (Q-PCA) Emad Jaha MS Thesis)
Restricted to Registered users only until 15 December 2010.

2701Kb

Arabic Abstract

في الآونة الأخيرة انصرف اهتمام الأوساط الأكاديمية والصناعية لنظم التعرف الحيوية على هوية الأشخاص. إن التطور في تقنيات العتاد والبرمجيات قد مهَّد الطريق لمثل هذا الاهتمام المتزايد. وبالتالي في هذه الأيام ظهرت و بشكل مستمر الكثير من نظم التعرف الحيوية كحلول اقتصادية وعالية الكفاءة. إن نظم التعرف الحيوية المعتمدة على بصمات الأصابع كان لها السبق في التطبيقات التجارية. وقد ثبت أن سمات الوجه والقزحية مرشح يمكن الاعتماد عليه في بناء مثل هذه النظم الحيوية. حتى وقت قريب كانت البحوث في مجال التعرف على صور الوجوه تتبع حرفياً مسار البحوث التي أجريت في مجال التعرف على بصمات الأصابع والتي تعتمد بطبيعتها على الصور الممثلة في نطاق تدرجات اللون الرمادي. أما في هذا البحث تقتصر الجهود على مساحة جزئية لتمثيل الصور في نطاق الألوان. إن مفهوم تحليل المكونات الأساسية التي يتم حسابها بواسطة تحليل القيم المفردة ومن ثم تمثيل صور الوجوه بشكل مدمج باستخدام الصيغة المركبة الرباعية الأبعاد. بخلاف الأساليب الموجودة لمعالجة معلومات الألوان، فإن البحث المقترح يضع في الحسبان الارتباط القائم بين الألوان المكونة للصورة (أي الأحمر والأخضر والأزرق).

English Abstract

Recently, biometric systems have attracted the attention of both academic and industrial communities. Advances in hardware and software technologies have paved the way to such growing interest. Nowadays, efficient and cost-effective biometric solutions are continuously emerging. Fingerprint-based biometric systems have pioneered the commercial applications. Face and iris traits have been proven to be reliable candidates. Until recently, face recognition research literally followed the research undertaken in the field of fingerprint recognition which is inherently gray-scale. In this research, efforts are restricted to the investigation of subspace representations in the color domain. The concept of principal component analysis (PCA) implemented via singular value decomposition (SVD) is carried over into the hypercomplex (i.e., quaternionic) to define quaternionic PCA (Q-PCA) where color faces are compactly represented. Unlike the existing approaches for handling the color information, the proposed research implicitly accounts for the correlation that exists between the color components (i.e., red, green and blue components).



Item Type:Thesis (Masters)
Date:02 November 2010
Date Type:Completion
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Creators:Jaha, Emad
Email:ejaha@kau.edu.sa
Committee Advisor:Gouti, Lahouari
Committee Members:Darwish, Naser and Ahmed, Adel
ID Code:136376
Deposited By:EMAD SAMI JAHA (g200604500)
Deposited On:11 Dec 2010 08:44
Last Modified:30 Apr 2011 17:08

Repository Staff Only: item control page