KFUPM ePrints

synthesis of polyisoxazolidines as potential corrosion inhibitors

LAJAMI, ABDULLAH (2010) synthesis of polyisoxazolidines as potential corrosion inhibitors. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Registered users only

5Mb

Arabic Abstract

تم تحضير صنف جديد من البوليمرات هو بوليمرات أيزوكسازوليدين باستخدام تفاعل إضافة حلقية (3،1) ثنائي القطب لبعض الألكينات النيترونية، و تفاعلات إضافة حلقية بين ألكينات ثنائية و نيترونات ثنائية. و قد تم استخدام المركبات N-(10-اندسين)هيدروكسيل امين ، و p- أليلوكسي بنزالدهيد و p- (10-اندسين-1-يلوكسي بنزالدهيد) لتحضير الألكينات النيترونية. كما أن الألكين الثنائي p- داي اليلوكسي بنزين، والنيترونات الثنائية N,N'-ثنائي مثيل p- فينيل ثنائي النيترون و N,N'-ثنائي مثيل 1,5- بنتثنائي نيترون قد استخدمت لتحضير الأنواع الأخرى من بوليميرات الايزوكسازوليدين. تم استخدام مطياف الاشعة تحت الحمراء ومطياف الرنين المغناطيسي لكل من الهيدروجين والكربون-13 لتحديد الصيغة البنائية لكل من المنومرات والبوليمرات. كما تمت دراسة حركية البلمرة، و التي على ضوئها يمكن التحكم في الأوزان الجزيئية للبوليمرات. كما تم أيضاً استخدام مطياف الرنين النووي المغناطيسي لتحليل المجموعات الوظيفية الطرفية و ذلك بهدف تحديد الأوزان الجزيئية للبوليمرات. و من أجل تثبيت الأوزان الجزيئية للبوليمرات فقد تم مفاعلة المجموعات الطرفية في هذه البوليمرات الحية مع ألكينات أحادية المجموعة الوظيفية مثل ميثيل أكرلات. و جرى دراسة بوليمرات الأيزوكسازوليدين و بعض مشتقاتها التي تحتوي على ذرات مانحة للألكترونات (N, O)، و أيونات أمونيوم رباعية, و ألكترونات باي (), و مجموعات أروماتية غنية بالإلكترونات، من حيث كفاءاتهم في منع تآكل الفولاذ المطاوع في الأوساط الحمضية في كل من 1 مولار من حمض الكلور و نصف مولار من حمض الكبريت و ذلك باستخدام طرق التحليل الوزنية و الكهروكيميائية. معظم المركبات أعطت نتائج جيدة جداً في حمض الكلور كما اوضحته تنائج التحليل الوزنية. و قد تم الحصول على نتائج مشابهة باستخدام الطرق الكهروكيميائية. إن المعلومات التي تم استخلاصها من منحنيات التافل تبين ان طاقة منع الصدأ (Ecorr) تتجه نحو المنطقة السالبة عند مقارنتها مع منحنى حمض الكلور الذي استخدم كمرجع، وهذا يدل على أن هذه المواد تعمل بشكل رئيسي كمثبطات لتفاعلات الاختزال التي تحدث في المهبط

English Abstract

Several polyisoxazolidines, a new class of polymers, were synthesized using 1,3-dipolar cycloaddition reaction of some alkene-nitrones, and cocycloaddition of dialkene and dinitrones. Hydroxylamine, N-(10-undecenyl)hydroxylamine and aldehyde, p-allyloxybenzaldehyde and p-10-undecen-1-yloxybenzaldehyde were employed to synthesize the alkene-nitrone monomers. The dialkene, p-diallyloxybenzene, and dinitrones, N,N'-dimethyl-p-phenylenedinitrone and N,N'-dimethyl-1,5-pentylidenedinitrone were used to synthesize the polyisoxazolidines via cocycloadditions. IR, 1H, and 13C NMR spectroscopy were used to characterize the various synthesized monomers as well as the polymers. The kinetics of the polymerization processes was investigated by 1H NMR spectroscopy. Kinetic data is helpful in controlling the molar mass of the polymers. End group analysis by 1H NMR spectroscopy was used to determine the average molar mass of the polymers. In order to stabilize the molecular mass of the polymers, the end group of the living polymers was capped by reacting with monofunctional reactive alkene, like methyl acrylate. The synthesized polyisoxazolidines, containing multiple donor atoms (N, O), quaternary ammonium group, -electrons, and electron-rich aromatic group, were used to study their efficiencies on the corrosion inhibition of mild steel in acidic solutions (1 M HCl and 0.5 M H2SO4) at 60 oC using gravimetric and electrochemical methods. Most of the compounds have shown very good corrosion inhibition efficiency (IE%) in HCl solution as measured by the gravimetric method. Comparable results were obtained by the electrochemical method using Tafel plots for the inhibition efficiency of some of the selected synthesized compounds. It is evident from the Tafel plots that in most of the compounds the inhibitor adsorption shifted the corrosion potential (Ecorr), in the negative direction with reference to the blank in 1 M HCl, signifying that suppression of the cathodic reaction is the main effect of these corrosion inhibitors.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:31 March 2010
Date Type:Completion
Subjects:Chemistry
Divisions:College Of Sciences > Chemistry Dept
Creators:LAJAMI, ABDULLAH
Email:G200501090@KFUPM.EDU.SA
Committee Advisor:AL-MUALLEM, HASSAN
Committee Members:ALI, SHAIKH and HAMAN, ABDULLAH
ID Code:136311
Deposited By:ABDULALLAH ALAJAMI (g200501090)
Deposited On:29 Jun 2010 08:29
Last Modified:30 Apr 2011 17:11

Repository Staff Only: item control page