KFUPM ePrints

A Framework for Integration Specifications for Component-Based Software

Al-Qadhi, Mohammed Abdullah Ali (2010) A Framework for Integration Specifications for Component-Based Software. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
2226Kb

Arabic Abstract

تعتمد النظم البرمجية المبنية على مكونات برمجية بشكل كبيرعلى دمج مكونات برمجية منفردة. يتم تطوير هذه المكونات عادة لأغراض عامة و يجري تكاملها لتلبية الوظيفة المطلوبة من النظام البرمجي المزمع بناؤه. تعتبر الشفرة البرمجية التي تقوم بعملية التكامل شفرة معقدة ومعرضة للمخاطر التي تحتاج إلى معالجة حالات التباين المحتملة بين واجهات المكونات البرمجية وتنفيذ الوظائف المفقودة التي لا تقدمها المكونات الجاري تكاملها. في هذه الأطروحة ، نقدم إطار عمل لاستنباط مواصفات التكامل للبرمجيات القائمة على مكونات برمجية. هذه المواصفات سوف تقوم بتوفير الوظائف الأساسية الناقصة، و الوظائف الثانوية الناقصة، وحل التباين في مواجهات مكونات النظام، والمحافظة على سير عملية التحكم في النظام. وويتكون الإطار من مرحلتي التحقيق و الدمج. ففي مرحلة التحقيق نهدف إلى تحديد المواجهات الاولية و الوظائف المفقودة بناء على المعلومات المعطاة من حالات الإستخدام للنظام و الخدمات المقدمة من قبل المكونات البرمجية. أما في مرحلة الدمج فسوف نستخدم قيودا لغوية بواسطة لغة تقييد الكائن (OCL) لإضافة قيود على مواصفات التكامل. في إطار العمل سوف سيتم إستخراج نوعين من مواصفات التكامل. أحدهما سيكون على شكل مجموعة من مخططات التسلسل المبنية على المكونات البرمجية (CompBSDs) وهو ناتج عن مرحلة التحقيق. وسوف يكون الاخر على شكل مخطط أصناف مقيد (OCCD) وهو ناتج عن مرحلة الدمج. وعلاوة على ذلك ، فقد قمنا بتطبيق إطار العمل على نظام حجز الفنادق كدراسة حالة.

English Abstract

Component-Based Software (CBS) development process relies heavily on integrating individual components. Components are usually developed for general purposes and are integrated to meet the required functionality of the system-to-be. The integration code development is a complex and risk-prone process that needs to handle possible mismatches between the components’ interfaces and implement missing functionalities. In this thesis, we present a framework that provides a process for deriving an integration specification for CBS. The integration specification is aimed to support missing functionalities, missing auxiliary services, mismatched interfaces, and flow of control. The framework consists of two stages, namely, realization and composition stages. The realization stage aims at specifying the mapping between the system-to-be use-cases and the selected components to identify the conceptual interfaces and the missing functionalities. The composition stage uses the Object Constraint Language (OCL) to add constraints to the integration specification. The framework will output two kinds of integration specifications. One will be in the form of Component-Based Sequence Diagrams (CompBSDs) resulting from the realization stage. The other one will be in the form of an OCL-Constrained Class Diagram (OCCD) resulting from the composition stage. Furthermore, we present an application of the framework to a Hotel Reservation System (HRS) case study.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:19 June 2010
Date Type:Completion
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Creators:Al-Qadhi, Mohammed Abdullah Ali
Email:mqadhi@hotmail.com
Committee Advisor:Mahmood, Sajjad
Committee Members:Mahmoud, Sabri A. and Elish, Mahmoud Omar
ID Code:136300
Deposited By:Mohammad Al-Qadhi (g200704670)
Deposited On:21 Jun 2010 10:51
Last Modified:24 Nov 2014 10:44

Repository Staff Only: item control page