KFUPM ePrints

Finance-Based Scheduling of Activity Networks

AlGhazi, Anas (2009) Finance-Based Scheduling of Activity Networks. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

This is the latest version of this item.

[img]
Preview
PDF (Finance-Based Scheduling of Activity Networks)
2599Kb

Arabic Abstract

يلجأ المقاولون غالبا الى البنوك للحصول على التمويل اللازم لتنفيذ المشاريع الجارية و ذلك بفتح حسابات تمويلية ذات حد ائتماني معين. في العادة،يضطر معظم المقاولين للعمل تحت ظروف مالية مقيدة بسبب طبيعة العقود الموقعة مع مختلف العملاء. لهذا السبب، يحتاج المقاولون لاتباع خطة تشغيلية معينة تتناسب مع التخطيط المالي للمشاريع. ألا وهي وضع الجداول الزمنية للمشاريع بناء على الموارد المالية المتاحة. للأسف هذا التكامل بين الجدولة الزمنية و التمويل نادر في الأبحاث و مفقود في برامج الجدولة الزمنية التجارية. الجدولة الزمنية المبنية على التمويل تدمج بين التخطيط المالي و الجدولة الزمنية للمشاريع معا بأخذ تكاليف التمويل في الاعتبار عند جدولة الانشطة في ظل وجود قيود مالية. في هذه الاطروحة يستخدم نموذج معدل للتدفق المالي في الصياغة الرياضية لمشكلة الجدولة الزمنية المبنية على التمويل. يتم بعد ذلك صياغة المشكلة كبرنامج صحيح. نظرا لدرجة تعقيد هذه المسألة حسابيا، فان البرنامج يجد صعوبة في الوصول للحل الامثل في فترة زمنية معقولة للمسائل الكبيرة. و بالتالي، قمنا بتصميم ثلاث طرق اجتهادية لحل هذه المشكلة حيث تم اقتراح نظام لتمثيل الحل في هذه الطرق بالاضافة الى خوارزمية اصلاح لضمان قابلية تنفيذ الجداول الزمنية الناتجة سواء من الناحية المالية او من ناحية ترتيب الانشطة. بالاضافة الى ذلك، تم تعديل الطرق الاجتهادية ليتم تطبيقها على مشكلة الجدولة الزمنية المبنية على التمويل لأكثر من مشروع. لتوضيح طريقة الجدولة المقترحة، تم تطبيق الطريقة على حالات دراسية و ذلك ببرنامج حاسوبي تم صياغته باستخدام Matlab. و أخيرا، تم مقارنة أداء الطرق الاجتهادية المختلفة على اساس عدد من المقاييس المقترحة. نختتم هذه الرسالة بمناقشة للنتائج التي تم الحصول عليها و اقتراح بعض الاتجاهات البحثية التي يمكن الخوض فيها مستقبلا.

English Abstract

Contractors usually secure funds from banks by establishing credit-line accounts to finance all ongoing projects. Due to the nature of the common contracts with different clients, contractors often operate under cash-constrained conditions. Thus, contractors need to have operation planning that follows along with the project’s financial planning. That is, to develop project schedules based on cash availability. Unfortunately, this integration between financing and scheduling tasks is rare in the literature and is missing in commercial scheduling software. Finance-based scheduling techniques integrate scheduling with financial planning by incorporating financing costs in scheduling activities under cash constraints. In this thesis, a modified cash flow model is incorporated in the mathematical formulation of the finance based scheduling problem. This problem is then formulated as an integer program. Due to the NP-hardness nature of the problem, the exact solution fails to reach the optimal result in a reasonable time for large sized problems. Thus, we have implemented three meta-heuristics to solve this problem. A representation scheme was proposed along with a repair algorithm that guarantees the feasibility of all solutions with respect to the precedence and financial constraints. In addition, the meta-heuristics were modified and applied to the multi projects finance-based scheduling problem. The application of this technique is illustrated by case studies solved using a program coded in Matlab. Finally, a study was made to compare the performance among the meta-heuristics based on a number of performance measures. We conclude this study by discussing the results obtained and propose some future research directions.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:June 2009
Date Type:Completion
Subjects:Engineering
Systems
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Systems Engineering Dept
Creators:AlGhazi, Anas
Email:AlGhazi@kfupm.edu.sa
Committee Advisor:Selim, Shokri
Committee Members:El-Azouni, Ashraf and AlTurki, Umar
ID Code:136241
Deposited By:ANAS ALGHAZI
Deposited On:09 Mar 2010 11:04
Last Modified:24 Nov 2014 10:44

Available Versions of this Item

Repository Staff Only: item control page