KFUPM ePrints

New Approaches for Refactoring to Frameworks

Banaeamah, Faisal Mohammed (2009) New Approaches for Refactoring to Frameworks. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (New Approaches for Refactoring to Frameworks)
12Mb

Arabic Abstract

يمكن تعريف عملية إعادة الهيكلية إلى إطار برمجي عام على أنها عملية تنفيذ إعادة الهيكلية على برامج موجودة سلفاً لإنتاج مجموعة من العناصر البرمجية المتخصصة في مجال محدد من خلال تطوير صفات الجودة. العناصر البرمجية الناتجة عن هذه العملية يمكن استخدامها في تطوير برامج أخرى. على الرغم من وجود عدد من الإجراءات والعمليات التي تساعد مصممي ومطوري البرامج في صناعة الأطر البرمجية، إلا أنه لا يوجد منها مايعتمد على إعادة الهيلكية لإنشائها. في هذا البحث، نقترح طريقين لإعادة الهيكلية إلى أطر برمجية عامة يتكونان من مجموعة من أساليب إعادة الهيكلية؛ إعادة الهيكلية إلى إطار بناء على صفات الجودة، وإعادة الهيكلية إلى إطار بناء على مستوى العنصر البرمجي. هذان الطريقان يقدمان نموذجاً محدداً لبرمجة الأطر العامة. تم تطبيق هذه الطرق عملياً على برامج حقيقية. هذه الدراسة بدورها، تساعد مصممي البرامج في إنشاء أطر برمجية عامة من برامج موجودة سلفاً عن طريق استخدام الطرق المقترحة لإعادة الهيكلية.

English Abstract

Refactoring to framework is a software refactoring process which is applied on an existing software application to produce reusable domain classes for specific problem domains while improving their quality. These produced classes can be used in the development of other applications. There are several processes exist to help designers create application frameworks, however, none of these processes provide guidelines to refactor existing software applications to frameworks. In this thesis, we propose two approaches for refactoring to framework composing of a set of refactoring methods; the quality attribute based refactoring to framework (QARtF) and the level based refactoring to framework (LRtF). These two approaches provide a standard approach for application frameworks development. They are empirically applied on real software applications. This study, in turn, helps the designers to build application frameworks from software applications using the proposed approaches of refactoring to framework.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:16 June 2009
Date Type:Completion
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Creators:Banaeamah, Faisal Mohammed
Email:fmb@kfupm.edu.sa
Committee Advisor:Alshayeb, Mohammad
Committee Members:Elish, Mahmoud Omar and Mahmoud, Sabri A.
ID Code:136230
Deposited By:Faisal Ba-Namah
Deposited On:02 Mar 2010 16:14
Last Modified:30 Apr 2011 17:05

Repository Staff Only: item control page