KFUPM ePrints

Characterization of the Hercynian Unconformity in Central and Eastern Saudi Arabia

Al-Sulami, Sulaiman Lafi (2010) Characterization of the Hercynian Unconformity in Central and Eastern Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
Restricted to Registered users only until 28 December 2150.

4Mb

Arabic Abstract

إن عدم التطابق الهرسيني ترك تأثيرا عميقا على النظام النفطي خلال الحقب الزمنية القديمة المتعاقبة على المملكة العربية السعودية. حيث أنه سيطر على مسار الهجرة الهيدروكربونية ، المصايد، وطبقه الغطاء ، إضافة إلى تحكمه في نوعية المخزون. في هذه الدراسة تم تقديم نهج متكامل متعدد التخصصات لتشخيص وتحديد خصائص عدم التطابق الهيرسيني. وقد شملت هذه الطريقة استخدام أساليب وطرق متعددة ومتقدمة ، بما في ذلك التصوير للآبار الارتوازية ، سجلات الآبار المفتوحة، دراسة لب الطبقات ، البيانات السيزمية ، وتحديد الأعمار ، وبيانات الطبقة الخارجية .ويعتبر هذا الأسلوب المدخل الأفضل لفهم عدم التطابق الهيرسيني، لتغطيته نطاق دراسه اوسع مقارنه مع الدراسات السابقه والتي تركز فقط على سجلات الابار المفتوحه، المقاطع العرضية لطبقات الأرض مع خرائط تساوي خطوط السمك وخطوط العمق. وقد شملت المعايير المستخدمة في هذه الدراسه السحنات ذات الصلة بعدم التطابق، درجه زاوية ميلان الطبقات وتحديد الأعمار من سجلات الآبار المفتوحة، وكذلك الاقتطاع من البيانات السيزمية، وتراجع القياسات ووصف الخصائص الحجرية من البيانات الميدانية. النتائج التي تم الحصول عليها من خلال هذه الدراسة تتلخص في أن عدم التطابق الهيرسيني يظهر في الأشكال الجيولوجية التالية: السحنات المتعلقة بعدم التطابق الهر سيتي الظاهرة من دراسة لب الصخور وصور سجلات الآبار والمسح الميداني هي عبارة عن رواسب صخور عشوائية متكتلة أو رواسب مشوهه أو طبقات الكتل المتجمدة، ألتي تدل على فترة من عدم الترسيب. الفراش الضارب الزاوي من صور سجلات الآبار يتلازم مع البيانات الميدانية بظهور تغير وتراجع في السمت و مقدار الزاوية، ويعكس هذا إما ميلان هيكلي أو نماذج تشوهات صدعيه. الاقتطاع والقرصة خارج الطبقات هي علامات لحدوث فالق كبير من خلال البيانات السيزمية.

English Abstract

The Hercynian Unconformity has a profound influence on the petroleum system in the Paleozoic succession of Saudi Arabia. It controls hydrocarbon migration paths, entrapment, seal, and reservoir quality. An integrated multidisciplinary method has been developed in this study in order to diagnose and characterize the Hercynian Unconformity. The method includes the use of borehole data such as images logs, open-hole logs and core; seismic data; palynology and outcrop description. This method is considered to be a better approach to understand the unconformity than the previous studies. It covers a wider exposure compared to previous studies, and which focused only on open-hole logs, stratigraphic cross sections, isopach and isochron maps. The criteria employed in this study included the unconformity and its related facies, bedding angular discordance and palynology, for data obtained from the borehole data. It also involved study and analysis of truncation and onlap interpreted in seismic data. Strike, dip measurements and lithology description from the field data. The results obtained from this study indicate that the Hercynian Unconformity manifests itself in unconformity-related facies such as breccias and conglomerates, soft deformed sediments, and paleosols, all which indicate a period of nondeposition. Angular discordance in image logs is highly correlated with field data and is characterized by dip changes in both azimuth and magnitude. This indicates either structural tilting or faulting typically associated with unconformities. Seismic data reveals truncation and onlap, which are significant unconformity indicators.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:25 January 2010
Date Type:Completion
Subjects:Earth Sciences
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Creators:Al-Sulami, Sulaiman Lafi
Email:sulaiman.sulami@aramco.com
Committee Advisor:Hariri, Mustafa M.
Committee Members:Ameen, Mohammed S. and Osman, Abdullatif
ID Code:136213
Deposited By:SULAIMAN AL-SULAMI (g200405040)
Deposited On:02 Feb 2010 11:46
Last Modified:30 Apr 2011 17:05

Repository Staff Only: item control page