KFUPM ePrints

Information Fusion in Multibiometric Systems

Bahjat, Ahmed (2009) Information Fusion in Multibiometric Systems. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF (Information Fusion in Multibiometric Systems)
8Mb

Arabic Abstract

أسلوب دمج المعلومات يعتبر عنصرا هاما في تصميم وتنفيذ نظم التعرف الحيوية المتعددة. في الآونة الأخيرة، أظهرت الدراسات تحسنا كبيرا في صحة المطابقة وسرعة الأداء في أنظمة التعرف الحيوية المتعددة. وأسلوب دمج المعلومات هو من أهم العوامل المؤدية إلى هذا التحسن. في الحقيقة ، يمكن النظر إلى أسلوب دمج المعلومات في أنظمة التعرف الحيوية المتعددة على أنه أداة لتحسين أداء الأنظمة الحيوية وتقليل معدل الأخطاء في المطابقة أو ما يعرف بالسماح الخاطئ أو الرفض الخاطئ. ومن الجدير بالذكر أن تطبيقات أسلوب دمج المعلومات تشمل عدة مراحل في أنظمة التعرف الحيوية المتعددة، من مرحلة جمع الأدلة الحيوية إلى اتخاذ القرار المناسب. في هذه الرسالة، نركز اهتمامنا على استخدام دمج المعلومات في مراحل الأدلة الحيوية و ما قبل استخلاص المعلومات الحيوية من هذه الأدلة. تحديدا، نطرح أسلوبين جديدين في الدمج بكفاءة عالية. الأول في دمج صور بصمة الأصبع والأخر في دمج صور قزحية العين. أسلوب الدمج المستخدم في صور بصمة الأصبع مبني على تقنية العلامة المائية ، أما أسلوب الدمج في قزحية العين مبني على جودة المعلومات الإحصائية المستخلصة من خصائص صور القزحية المعدلة. في كلا الأسلوبين، أظهرت الدراسة تميزا ملحوظا في كفاءة التعرف مقارنة بالطرق التقليدية في أساليب التعرف التقليدية.

English Abstract

Information fusion has been recognized as an important component in the design and implementation of multibiometric systems. Recently, improved matching and recognition performance have been reported in the literature for multimbiometric systems. Information fusion plays a major role in such systems. In fact, for multibiometric systems, information fusion can be viewed as a scheme to improve the quality of the biometric trait sample for more accurate matching performance and reduced false accept/reject rates. It is worth noting that the application of information fusion encompasses several stages in multibiometric systems ranging from raw samples acquisition to matching decision of accept or reject. In this thesis, we focus on the inclusion of the information fusion solution at the sample and pre-feature levels. In particular, we propose two efficient fusion schemes. One scheme is to fuse fingerprint images, and the second is to fuse iris images. The scheme of fusing fingerprint images is based on digital image watermarking, while the scheme of fusing iris images is based on a statistical modeling of the normalized iris images applied at the pre-feature level. For both fusion schemes, we show that the multibiometric systems using information fusion yield more acceptable performance than traditional biometric systems.



Item Type:Thesis (Masters)
Uncontrolled Keywords:Biometric Security, pattern recognition, iris, fingerprint
Date:14 June 2009
Date Type:Completion
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Information and Computer Science Dept
Creators:Bahjat, Ahmed
Email:bahjat@kfupm.edu.sa
Committee Advisor:Ghouti, Lahouari
Committee Members:Salah, Khaled and Deriche, Mohamed
ID Code:136170
Deposited By:AHMED ABDULAH BAHJAT
Deposited On:24 Oct 2009 14:21
Last Modified:24 Nov 2014 10:44

Repository Staff Only: item control page