KFUPM ePrints

Variable Step-Size Least-Mean Fourth Algorithm of the Quotient Form

Syed, Asad (2009) Variable Step-Size Least-Mean Fourth Algorithm of the Quotient Form. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (Variable Step-Size Least-Mean Fourth Algorithm of the Quotient Form)
2251Kb

Arabic Abstract

الهدف من هذه الرسالة هو استغلال البحوث في خوارزميات التكيف على أساس نهج التدرج النسب ، وهما قوة المربعة للمتوسط ، وخاصة في متباينة التوقيت خطوة متغيرة وتوسيع نطاقه ليشمل الخوارزمیة القوة الرابعة للمتوسط. فی هذا العمل ، وقد وضعنا خطوة متغيرة القوة الرابعة للمتوسط بهدف في الاعتبار لتحقيق تحسين الأداء بالمقارنة مع القوة الرابعة للمتوسط التقليدية ، من حیث الخطا المربعة للمتوسط والاحتفاظ بهيمنتها الأصيل على القوة الرابعة للمتوسط في بيئات غير ضوضاء تمويه. الدافع وراء ذلك هو أن متباينة التوقيت خطوة من طراز القوة المربعة للمتوسط قد أسهمت كثيرا في تحسين الأداء من قوة المربعة للمتوسط. في المقابل ،الخوارزمیة القوة الرابعة للمتوسط التي تعطي أفضل معدل التقارب في غير غاوسي ضوضاء البيئة لم يتم بحثها في الطيف الكامل بوجه الخاص ، البحوث وتقييمها الخوارزمية في الأداء من خلال تحليل شامل من حيث الأداء المطرد الدولة ، وتتبع سلوك عابر من خلال الوسائل التحليلية. تم استخدام مبدأ الحفاظ علی الطاقة للحصول علی التحلیل. وأخيرا ، فإن عددا من نتائج المحاكاة تتم لثبيت هذه النتائج النظرية التي كما هو متوقع لم تسفر عن تحسين الأداء۔

English Abstract

The aim of this thesis is to exploit the research in adaptive algorithms based on gradient descent approach, namely the least-mean square (LMS) algorithm, particularly in the model of time-varying step-size parameter and extend it to the least-mean fourth (LMF) algorithm. In his work, we have developed a variable step-size least-mean fourth algorithm with the aim in mind to achieve performance enhancement than the traditional least-mean fourth algorithm in terms of the excess mean-square error and retain its inherent dominance over the least-mean square algorithm in non-Gaussian noise environments. The motivation behind it being that the time-varying step-size model of the LMS algorithm have contributed a lot in the performance enhancement of LMS algorithm. In contrast, the LMF algorithm that gives better convergence rate in non-Gaussian noise environment has not been researched in its full spectrum. In particular, this research has assessed the algorithm’s performance through a comprehensive analysis in terms of its steady-state performance, tracking and transient behaviour through analytical means. The concept of energy conservation is employed to carry out all the analysis. Finally, a number of simulation results are carried out to corroborate the theoretical findings which as expected has yielded improved performance.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:14 June 2009
Date Type:Completion
Subjects:Electrical
Divisions:College Of Engineering Sciences > Electrical Engineering Dept
Creators:Syed, Asad
Email:syed.m.asad@gmail.com
Committee Advisor:Zerguine, A
Committee Members:Deriche, M and Zidouri, A.C.
ID Code:136154
Deposited By:Mr. SYED MUHAMMAD ASAD
Deposited On:29 Sep 2009 16:28
Last Modified:30 Apr 2011 17:03

Repository Staff Only: item control page