KFUPM ePrints

DATA DRIVEN MAPPING AND ATTENUATION OF NEAR-SURFACE DIFFRACTORS

Al-Lehyani, Ayman Fazea (2009) DATA DRIVEN MAPPING AND ATTENUATION OF NEAR-SURFACE DIFFRACTORS. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF (Thesis of Master of Science in Geophysics)
4Mb

Arabic Abstract

المشتتات القريبة من سطح الأرض هي واحدة من المشاكل في طريقة الاستكشاف الزلزالية على اليابسة. تستطيع هذه المشتتات تشتيت طاقة الأمواج الزلزالية السطحية المنطلقة من المصدر الزلزالي فتلوث الإشارة الزلزالية المتلقاة عبر مستقبلات الإشارات الزلزالية –السماعات الأرضية. تظهر موجات الطاقة المشتتة من المشتتات القريبة من السطح بشكل قوي على السجلات الزلزالية المجمعة من مصدر واحد على هيئة قطع زائد –يسمى التشتت- مخفية الإشارة الزلزالية الضعيفة المنعكسة من باطن الأرض. يسبب هذا التشتت تعقيدات أكثر للعديد من طرق إزالة الأمواج الزلزالية السطحية من السجلات الزلزالية، لا سيما إذا كان المشتت بعيدا عن خط السماعات الأرضية. تمت تجربة طرق مختلفة للقضاء على التشتت من السجلات الزلزالية. من هذه الطرق على سبيل المثال، مصفوفات السماعات الأرضية، تقنيات التنقية ، و تقنيات معكوس تشتت موجات رايلي. كل من هذه الطرق لها قيود وعوائق. تقدم هذه الرسالة خوارزميات لمعالجة البيانات الزلزالية تقوم برسم مواقع المشتتات القريبة من السطح على الخريطة و إزالة تأثيراتها على السجلات الزلزالية المجمعة من مصدر واحد. تعتمد هذه الخوارزميات على حساب متوسط مربعات الخطأ و قياسات التماثل و الملاءمة المثلى لموجة ريكر. تم تطبيق الخوارزميات على بيانات مصطنعة من نموذجين أرضيين مبتكرين. يحتوي النموذج الأول على ثلاث مشتتات قريبة من سطح الأرض بينما يحتوي النموذج الثاني على ثلاث مجموعات من المشتتات. تحتوي كل مجموعة على ثلاث مشتتات متباعدة عن بعضها بمسافات مختلفة. أظهرت النتائج أن الخوارزميات عملت بشكلٍ ممتاز في معظم الحالات. واجهت الخوارزميات بعض المتاعب في حال أن المسافات الفاصلة بين المشتتات القريبة من السطح أقل من الطول الموجي للموجات السطحية.

English Abstract

Near-surface diffractors are one of the problems in land seismic exploration. They can scatter the surface wave energy emanating from the seismic source and contaminate the signal received by seismic receivers. The scattered energy from the near-surface diffractors manifests itself on seismic shot gathers as strong hyperbolic events, called diffractions, masking the weak reflected body waves. Diffractions present complications to most of surface waves suppression schemes, especially when they have been scattered by scatterers away from the line of receivers. Different methods have been tried to eliminate diffractions from seismic data e.g., geophone arrays, filtering, and inverse scattering of Rayleigh waves. Each of those methods has its own limitations. In this thesis processing algorithms to map near-surface diffractors of surface waves and attenuate their diffracted energy in seismic shot gathers are presented. The mapping algorithm is based on semblance measurement and time-offset relation while the attenuation algorithm is based on least mean square best-fit of Ricker wavelet. The algorithms have been applied on synthetic data from two different models. The first model has three near-surface diffractors while the second model has three clusters of near-surface diffractors. Each cluster consists of three near-surface diffractors, with distances between them varying form one cluster to another. The results of both algorithms were excellent in most of the cases. They only had problems when the separation between individual diffractors is below the expected wavelength of the surface wave.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:13 June 2009
Date Type:Completion
Subjects:Earth Sciences
Divisions:College Of Sciences > Earth Sciences Dept
Creators:Al-Lehyani, Ayman Fazea
Email:g19971039@kfupm.edu.sa
Committee Advisor:Al-Shuhail, Abdullatif
Committee Members:Korvin, Gabor and Barajas-Olalde, Cesar
ID Code:136092
Deposited By:ayman allehyani (g199710390)
Deposited On:06 Sep 2009 13:41
Last Modified:24 Nov 2014 10:43

Repository Staff Only: item control page