KFUPM ePrints

The Effect of Magnetic Field on Combustion and Emissions

Al-Dossary, Rashid / M. A. (2009) The Effect of Magnetic Field on Combustion and Emissions. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF (The Effect of Magnetic Field on Combustion and Emissions)
Restricted to Registered users only until 31 May 2009.

10Mb

Official URL: http://www.kfupm.edu.sa


Arabic Abstract

يهدف هذا البحث التجريبي إلى اختبار تأثير الحقل المغناطيسي على محركات الاحتراق الداخلي. يركز البحث على اداء المحرك بمراقبة استهلاك الوقود ونواتج الاحتراق. وقد تم وضع الحقل المغناطيسي على خط امداد الوقود لمحرك اشتعال بالشرارة مستخدماً وقود لايحتوي على الرصاص. وقد تم احداث الحقل المغناطيسي بواسطة المغناطيس الكهربائي باستخدام بطارية سيارة وتغير قوة وتركيبة الحقل المغناطيسي. وقد تم عمل التجارب في ظروف تشغيل متنوعة على داينمومتر خاص باختبار المحركات. وقد تم قياس نسبة كلٍ من أول أكسيد الكربون وأكاسيد النيتروجين والهيدروكربونات في نواتج الاحتراق وذلك باستخدام جهاز تحليل مستمر. وقد كان التأثير المغناطيسي على تقليل استهلاك الوقود ثابتاً وبشكل ملحوظ فقط عند أقل حمل على المحرك وأسرع وأبطأ سرعة للمحرك باستخدام مغناطيس واحد. وقد كان التأثير على تقليل أول أكسيد الكربون الافضل أداءً مقارنة بباقي النتائج عند معظم احمال وسرعات المحرك وخصوصاً عند أقل سرعة للمحرك وباستخدام خمسة مغانط. وقد كان التأثير على تقليل أكاسيد النيتروجين الاكثر ثباتاً مقارنة بباقي النتائج وبشكل ملحوظ عند استخدام التركيبة الدائرية وأقل سرعة للمحرك. أخيراً وليس أخراً، قد كان التأثير على تقليل الهيدروكربونات الافضل عند أقل سرعة للمحرك باستخدام أربعة مغانط، كما اعطى تأثير بقية أوضاع الحقل المغناطيسي نتائج مرضية عند معظم احمال وسرعات المحرك.

English Abstract

The current experimental study aims to investigate the effect of magnetic field on internal combustion engines. The study concentrates on engine performance by examining fuel consumption and exhaust emissions. The magnetic field was applied to the fuel supply line of a typical SI engine using unleaded gasoline fuel. Moreover, the magnetic field was generated by electromagnets with a twelve-volts car battery while varying the strength and configuration of the magnetic field. The experiments were conducted at a variety of engine operating conditions by using an engine dynamometer setup. The exhaust gas emissions of CO, NOx, and HC were measured by using an online gas analyzer. The magnetic effect on SFC reduction was only consistently significant at the lowest load of 20 Nm and both speed extremes of 1000 and 3000 rpm using one magnet. The effect on CO was the most significant reduction of all other emissions at most engine’s loads and speeds, especially at lowest speed of 1000 rpm using five magnets. The effect on NOx was the most consistent reduction of all others with the most effect using the ‘Spiral’ configuration at lowest speed of 1000 rpm. The reduction on HC was most significant at the lowest speed of 1000 rpm using four magnets, while other magnetic fields’ strengths and configurations also gave satisfactory reductions at most engines’ loads and speeds.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:30 May 2009
Date Type:Completion
Subjects:Engineering
Mechanical
Physics
Divisions:College Of Engineering Sciences > Mechanical Engineering Dept
Creators:Al-Dossary, Rashid / M. A.
Email:raldossary@yahoo.com
Committee Advisor:Al-Farayedhi, Abdulghani
Committee Members:Gandhidasan, Palanichamy and Ziq, Khalil / A.
ID Code:136059
Deposited By:BIN MANSOOR SAAD MANSOOR
Deposited On:20 Jul 2009 14:04
Last Modified:30 Apr 2011 16:58

Repository Staff Only: item control page