KFUPM ePrints

Determining optimal target values for two processes in series

Kolus, Ahmet Ahmet (2005) Determining optimal target values for two processes in series. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
1247Kb

Arabic Abstract

ازداد في الآونة الأخيرة اهتمام الباحثين باقتصاديات ضبط الجودة لما لها من أهمية قصوى في زيادة الربحية لدى المؤسسات الصناعية. ومن أهم مجالات اقتصاديات ضبط الجودة ما يعرف بـ "التصميم الاقتصادي لخطط الفحص والاختبار الأمثل لبرامترات العمليات الصناعية". تدرس هذه الأطروحة مجموعة من مسائل تحديد البرامترات المثلى للعمليات الصناعية المكونة من عمليتين متتاليتين في حين أن غالبية النماذج المنشورة ركزت على العمليات ذات المرحلة الواحدة. تهدف هذه الأطروحة إلى تطوير أربعة نماذج لتحديد القيم المثلى لبرامترات عمليتين صناعيتين متتاليتين. يستهدف النموذج الأول الحالة التي يكون فيها الفحص معتمداً على عينة عشوائية من المنتج مع خلو الفحص من الأخطاء. ويستهدف النموذج الثاني الحالة التي يكون فيها الفحص معتمداً على عينة عشوائية من المنتج مع احتمال وجود أخطاء في الفحص. أما النموذج الثالث فيستهدف الحالة التي يكون فيها الفحص للمنتج بكامله مع خلو الفحص من الأخطاء. ويستهدف النموذج الرابع الحالة التي يكون فيها الفحص للمنتج بكامله مع احتمال وجود أخطاء في الفحص. وقد تمت دراسة مدى تأثر النماذج المطورة تجاه العديد من العوامل مثل أخطاء الفحص وتكلفة الإنتاج وسعر بيع المنتج. وقد دلت النتائج أن النماذج الأربعة شديدة التأثر بالنسبة لسعر بيع المنتج والانحراف المعياري أكثر تأثراً بالنوع الأول من أخطاء الفحص عنه من النوع الثاني. ولتوضيح كيفية استخدام النماذج الأربعة فقد تم تطبيقها على حالة واقعية من الصناعة المحلية وتم بناء عليها تقديم العديد من الاقتراحات والتوصيات لزيادة الربحية لتلك الحالة. وختمت الرسالة بتقديم عدة اقتراحات للبحوث المستقبلية في هذا المجال.

English Abstract

Recently, there has been much interest among researchers in the economics of quality control. One of the most important areas in quality control is "process targeting". The majority of the process targeting models in the literature deal with single-stage production systems. However, in real world industrial settings, products are often processed through multistage production systems. In this thesis, a production system of two machines in series that produces a single product is considered. The product is assumed to have two quality characteristics, in which the first one is impacted by the first process and the second one is impacted by the two processes. Four process targeting models are developed using different approaches for product quality control to maximize the expected profit. The models provide the optimal parameters for both processes. The first targeting model is developed for single sampling plans with error-free inspection. The second model considers the effect of inspection error on the sampling plan. In the third model, a 100 percent inspection is used instead of sampling. The 100 percent inspection with inspection error is studied in the fourth model. Sensitivity analysis is conducted to study the effect of different parameters and inspection errors on expected profit and optimal process means. It has been shown that the models are very sensitive to the variance of the two processes, selling prices, and rework cost and insensitive to th4 inspection cost. However, in the case of error-prone inspection the models are more sensitive to type I error (rejecting conforming items) than type II error (accepting nonconforming items). A realistic case study from local industry is used to demonstrate the utility of the models.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:January 2005
Date Type:Completion
Subjects:Engineering
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Systems Engineering Dept
Creators:Kolus, Ahmet Ahmet
Committee Advisor:Duffuaa, Salih O.
Committee Members:Al-Turki, Umar Mustafa and Ben-Daya, Muhammad and Darwish, Mohammed and Al-Sultan, Khaled S.
ID Code:10523
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 17:07
Last Modified:30 Apr 2011 15:37

Repository Staff Only: item control page