KFUPM ePrints

Signaling traffic analysis of GSM authentication protocols.

Akremi, Ali (1997) Signaling traffic analysis of GSM authentication protocols. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
4Mb

Arabic Abstract

تعد أنظمة الاتصالات النقالة واحة من أسرع الأنظمة في قطاع صناعة الاتصالات . لقد أصبح المشترك في هذه الأنظمة بامكانه أن يستقبل أو يرسل مكالمة هاتفية وهو متنقلاً في أي وقت ومن أي مكان . إن نظام الاتصالات النقالة الجديدة ذو الانتشار الواسع والذي يعرف باسم نظام الاتصالات الشخصي يستعمل نظام الخلية الصغيرة الحجم إضافة إلى الأجهزة ذات الأحجام الصغيرة والتغذية الضعيفة . إن نظام الاتصالات الشخصي متوقع أن يقدم خدمة شاملة في تبادل المعلومات (صوت ، صورة ، بيانات ، فيديو) بالنسبة للمشتركين المتجولين . يعتبر النظام الأوروبي الشامل للاتصالات النقالة (GSM) من أهم الأنظمة الرقمية التي ترتكز على الخلية الجغرافية ويشمل خدمة نظام الاتصال الشخصي والتجول الواسع النطاق داخل الشبكات الأجنبية . إن النظام الشامل للاتصالات النقالة ينتمي أساساً إلى نظام الاتصالات اللاسلكية ، حيث تعتبر الأكثر عرضة إلى التصنت واختراق الدخول على الشبكة بصفة غير مشروعة . إن نظام (GSM) قد عالج ظاهرة التصنت والاختراق ، وذلك باستعمال أسلوب الخصوصية وأسلوب التأكد من هوية المشترك الأصلية . على الرغم من وجود مزايا هامة من حيث ضمان السرية ، وسلامة التأكد من هوية المشترك للأسلوبين المذكورين . نجد في الوقت نفسه أنهما يثقلان الشبكة بعبئ ثقيل من الاشارات والرسائل التي تؤثر سلباً على الوقت القياسي لربط المكالمة . ان حمل الاشارات والرسائل إضافة إلى التأخير لازمني في ربط المكالمة يعتبران من أهم الأشياء التي تميز بروتكول الخصوصية والهوية الأصلية في نظام (GSM) ، وقد حاز على كثير من اهتمام الباحثين في الفترة الأخيرة . في هذه الرسالة سوف ندرس ونحلل بروتكول الخصوصية والهوية الأصلية التابع لنظام (GSM) ثم نقترح بروتكولات جديدة لمعالجة مشكلة أمن الشبكة والمشتركين بأحل حمل من ناحية الإشارات والرسائل إضافة إلى زمن أقل في ربط المكالمة الهاتفية .

English Abstract

Mobile communication is one of the fastest growing sectors of the telecommunication industry. Mobile users can make and receive calls while they are moving independent of time, location and network access. The new and potentially wider mobile communication market using reduced cell sizes and lower powered terminals are known as personal communication services (PCS). PCS are expected to provide an ubiquitous exchange of information (voice, data, image, video) for nomadic users. The Global System for Mobile communication (GSM) is a Pan-European digital cellular mobile system supporting wide spread roaming and PCS services in a worldwide wireless communication network. Wireless systems are more vulnerable to fraudulent access and eavesdropping compared to wireline network. As a remedy for that, the Global System for Mobile communication (GSM) is giving more importance for the user's privacy and authentication process. Although the process might be giving a reasonable security level, it is overloading the network with significant signaling traffic and increasing the call set up time. The signaling load and the authentication delay are of particular importance and become the subject of wide spread research interest. In this thesis, we will study and analyze the GSM privacy and authentication protocols, and propose new schemes with less signaling traffic and better call set up time.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:November 1997
Date Type:Completion
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Computer Engineering Dept
Creators:Akremi, Ali
Committee Advisor:Al-Tawil, Khalid M.
Committee Members:Abd-El-Barr, Mostafa and Youssef, Habib
ID Code:10470
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 17:05
Last Modified:30 Apr 2011 15:37

Repository Staff Only: item control page