KFUPM ePrints

Impact of building rezoning and change of use on energy consumption and occupants thermal comfort

Siddiqui, Khurshid Alam (2002) Impact of building rezoning and change of use on energy consumption and occupants thermal comfort. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
4Mb

Arabic Abstract

تقدم هذه الرسالة دراسة عن تأثير تغيير تصميم واستخدام المبنى على إستهلاك الطاقة والراحة الحرارية للمستخدمين. فمعظم المباني تخضع إلى تغيير في الوظيفة بالإضافة إلى تعديلات في تقسيماتها الداخلية ، الأمر الذي يؤثر طبيعياً على الحمل الحراري لها. وعادة ما تتم مراجعة الرسومات المعمارية والهيكلية والمخططات الداخلية أثناء مرحلة التخطيط لإجراء تعديلات في المبنى ، ولكن تهمل اعتبارات ملاءمة نظام التكييف (HVAC) للتعديلات الجديدة ، وهذا يسبب مشاكل عديدة ، مثل سوء توزيع الهواء ، مما يؤدي إلى تدني مستوى الراحة الحرارية للمستخدمين وكذلك رداءة نوعية الهواء الداخلي للمبنى . إضافة إلى ذلك ، فإن هذه التعديلات تؤثر على الطاقة المستهلكة لتشغيل المبنى إذا لم يؤخذ في الاعتبار إعادة تصميم نظام التكييف والتقسيمات الحرارية للمبنى في ضوء هذه التعديلات . في هذا ا لبحث ، تم اختبار مبنى 19 – في جامعة الملك فهد للبترول والمعادن كحالة دراسية (Case study). حيث تعرض المبنى إلى تغيير التقسيم الداخلي لمعامل الرسم الكبيرة إلى فصول دراسية ومكاتب بواسطة فواصل في مواقع مختلفة من المبنى . وفي هذه الدراسة تم القيام بتحليلات كمية ونوعية لتقييم تأثير تعديل المبنى على الراحة الحرارية للمستخدمين. حيث تمت دراسة التحليل النوعي من خلال إجابات المستخدمين على استفتاء لتقييم الراحة الحرارية ، بينما أجرى التحليل الكمي بقياس درجة الحرارة والرطوبة النسبية في مواقع مختلفة من المبنى . كما تم استخدام برنامج (DOE-2.1D) لتحليل الطاقة في حسابات استهلاك المبنى للطاقة حسب تصميمه الأصلي مقارنة بالتعديلات التي أجريت عليه . وقد أثبتت النتائج وجود تأثير سلبي لإجراء تعديلات على المبنى وذلك على الراحة الحرارية للمستخدمين وعلى مقدار استهلاكه للطاقة وذلك في غياب إجراء التعديلات اللازمة على نظام التكييف ليتوافق مع هذه التعديلات . كما خلص البحث إلى تطوير أداء سهلة ومبسطة يمكن الاستعانة بها من قبل المصممين لتتبع الخطوات اللازمة عند إعادة تأهيل أي مبنى لضمان جودة الراحة الحرارية فيه باستخدام أقل قدر ممكن من الطاقة لتشغيله .

English Abstract

This thesis presents a study on the impact of building rezoning and change of use on energy consumption and occupants' thermal comfort. Most buildings are subjected to a change in function as well as modifications in partitions layout, which normally impacts space thermal loads. The architectural and structural drawings and interior layouts are normally reviewed during modification planning but the suitablility of the HVAC system to the required alterations is normally neglected. This usually causes numerous problems, such as poor air distribution and balancing, which results in thermal discomfort and unacceptable indoor air quality. Additionally, these modifications affect building energy consumption if proper HVAC design and thermal rezoning are not considered accordingly. In this research, building - 19 at King Fahd University of Petroleu and Minerals (KFUPM) is taken as a case study. The original building layout was changed by partitioning the large design studios into classrooms and offices at various locations in the building. Quantitative and qualitative analyses were carried out to assess the impact of imposed modifications on occupants' thermal comfort, while the study of building energy consumption was performed through building energy analysis. The thermal comfort qualitative analysis was performed through occupants' responses obtained by distributing questionnaire, while the quantitative analysis was conducted by measuring the temperature and relative humidity at various places in the building. DOE-2.1D energy analysis solftware was used for the calculations of building energy consumption. In this work, a systematic approach for building HVAC system retrofitting is proposed. This approach can be very useful in planning of building retrofit projects, to ensure proper HVAC system design that will maintain the required thermal comfort with minimum possible energy use.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:June 2002
Date Type:Completion
Subjects:Islam and Arabic
Divisions:College Of Applied and Supporting Studies > General Studies Dept
Creators:Siddiqui, Khurshid Alam
Committee Advisor:Al-Homoud, Mohammad S.
Committee Members:Budaiwi, Ismail M. and Said, A. S.
ID Code:10385
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 17:03
Last Modified:30 Apr 2011 15:30

Repository Staff Only: item control page