Budget estimating models for the construction cost of public school building in Saudi Arabia

(1996) Budget estimating models for the construction cost of public school building in Saudi Arabia. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
10380.pdf

Download (8MB) | Preview

Arabic Abstract

لقد أولت حكومة المملكة العربية السعودية اهتماماً كبيراً بالتعليم وخاصة التعليم ما قبل المرحلة الجامعية ، حيث وفرت له الإمكانيات الضخمة والميزانية اللازمة التي جعلته ميسوراً لجميع المواطنين ، وانطلاقات من تنفيذ سياسة الدولة نحو رفع مستوى التعليم فقد قامت وزارة المعارف بالمملكة العربية السعودية بإقامة المئات من المدارس كل عام . ولكي تتمكن وزارة العامة من تنفيذ خططها في إنشاء العديد من المدارس سنوياً كان لزاماً عليها تحديد التكلفة اللازمة مسبقاً وتقديمها إلى وزارة المالية لأخذ الموافقة عليها . لذا يجب تقدير هذه التكلفة بقدر عالي من الدقة لتفادي حدوف الاحتمالات التي يمكن مواجهتها نتيجة عدم الدقة في حساب تكلفة المشاريع المزمع إقامتها مثل الغاء المشروع قبل استكماله أو تشييد المشروع بمواصفات ومقاييس أدنى من المطلوب . ويعرض مساعدة وزارة المعارف في تطوير نظام حساب تكلفة مشاريع المدارس التي تقوم بإنشائها فقد تم القيام بهذا البحث . في هذه الدراسة قام الباحث بإلقاء الضوء على النظام الحالي والمتبع من قبل وزارة المعارف في تقدير تكلفة إنشاء مشاريع المدارس الحكومية وتقييمه ، حيث لوحظ بعض نقاط القوة والضعف في هذا النظام . وبناءً عليه فقد قام الباحث بتطوير النظام الحالي عن طريق استنتاج نماذج رياضية يمكن بها حساب تكلفة تشييد المدارس الحكومية التي لم تنتهي بعد مرحلة تصميمها ، حيث تعتبر جميع المعلومات المتواجدة معلومات مبدئية وليست تصميمات نهائية . تمت المقارنة بين النتائج التي تم الحصول عليها باستخدام النماذج الرياضية المستنتجة بالنتائج اليت قد تم الحصول عليها باستخدام نظام حساب تكلفة المشاريع والمستخدم حالياً من قبل وزارة المعارف ، حيث تبين تفوق النماذج الرياضية المستنتجة على النظام الحالي لوزارة المعارف من حيث الدقة . كما تمت مقارنة نتائج هذه النماذج الرياضية بمستوى الدقة المنصوص عليه من قبل الجمعية الأمريكية لمهندسي الكلفة ، حيث تبين أنها في حدود المسموح به .

English Abstract

The Saudi Government encourages pre-college education and allocates a generous part of its budget every year for enhancing its quality and for making it available for all citizens. The Ministry of Education implements the governmental policy towards educations and builds hundreds of schools every year. In order to build these schools, the Ministry of Education has to prepare the needed budget and submit it to the Ministry of Finance for its approval. The submitted budget has to be accurate enough to prevent problems associated with underestimation or everestimation of the project cost, such as cancellation of the project at an intermediate stage or building the project below the desired standards. So, in order to help the Ministry of Education to prepare a reliable cost estimate for its school projects and achieve its predetermined plans, this research, an identification and evaluation of the budget estimating method currently used by the Ministry of Education were carried out. This evaluation process revealed major strengths and weaknesses of the system. In order to upgrade such as a system, mathematical models were developed. These mathematical models were designed to produce the budget estimate at the conceptual stage when only little information are available about the project. The predictability of the developed models was checked and found to produce better estimates than those produced by the current estimating method used by the Ministry of Education. Moreover, the outputs of the developed mathematical models were checked and found to comply with the accuracy range recommended by the American Association of Cost Engineers (AACE).

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Architectural
Department: College of Design and Built Environment > Construction Engineering and Management
Committee Advisor: Shash, Ali Ali
Committee Members: Assaf, Sadi A. and Al-Khalil, Mohammed and Al-Mohawis, Soliman
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 14:03
Last Modified: 01 Nov 2019 14:00
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10380