KFUPM ePrints

Solution behavior of hydrophobic non-ionic and ionic polymers.

Shaikh, Sohel. (1997) Solution behavior of hydrophobic non-ionic and ionic polymers. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]PDF
2880Kb

Arabic Abstract

حازت المبلمرات قابلة الذوبان في الماذ على اهتمام كبير خلال الأعوام الأخيرة وذلك لسبب خواصها المرغوبة وتطبيقاتها المتعددة . وتتحدد خواص هذه المبلمرات في الماء حسب خواص الجزئيات المكونة لها . ويمكن زيادة لزوجة المحاليل المائية لهذه المبلمرات عن طريق اضافة نسبة معينة من السلاسل المكونة من جزيئات مفاخرة للماء . وعندما تقوم هذه الاجزاء المنافرة بالاتحاد في المحلول المائي ، ترتفع لزوجة المحلول بشكل كبير في هذا البحث قمنا بتصميم وتصنيع بولي فينيل الكحول معدل بسلاسل منافرة للماء . كما تم تصنيع مبلمرات الأكريلامايد المحتوية على نسبة 6% من الستيرين بشكل سلاسل متصلة تكون جزءاً من العمود الفقري للبولي اريلامايد . وقد وجد أن هذه المبلمرات تحمل خواص اللزوجة العالية والتي تقارن مع مبلمرات لها أوزان جزيئية عالية جداً . كما أن طبيعة الاتحاد بين المجموعات الفاخرة للماء تؤدي إلى خاصية انخفاض اللزوجة تحت ظروف الفرك المرتفعة مما يؤدي إلى المحافظة على هذه المبلمرات من التكسر . كما تمت دراسة النشاط لاسطحي لهذه المبلمرات في المحلول مع الهواء ومع زيت الديكان ووجد أن لها خواص مرغوبة جداً . كما تم دراسة خواص هذه المبلمرات بالرنين الدوري المغناطيسي والفلوسنس .

English Abstract

Water soluble polymers have gained increasing importance in recent years. Specific structural characteristics of the macromolecular backbone determine their solution properties. Viscofication of aqueous solutions can be achieved by using amphiphilic polymers i.e. water soluble polymers bearing a few hydrophobic groups. Intermolecular association between the hydrophobes leads to a substantial enhancement in viscosity. We have successfully synthesized hydrophobically modified poly (vinyl alcohol) and block copolymers of acrylamide and styrene by micellar copolymerization. A substantial enhancement in viscosity and thickening properties equivalent to those of very high molecular weight polymers have been noticed for the polymers under study. Furthermore, the reversible association -dissociation process gives rise to a shear thinning behavior which is desired in water based systems involving a viscosity control. Salt interactions have been studied. Surface tension and inerfacial tension measurements have been made. Polymer characterization is done using fluorescence measurements and NMR spectroscopy.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:June 1997
Date Type:Completion
Subjects:Chemical Engineering
Divisions:College Of Engineering Sciences > Chemical Engineering Dept
Creators:Shaikh, Sohel.
Committee Advisor:Hamad, Esam Z.
Committee Members:Ali, Shaikh Asrof and Abu-Sharkh, Basel F. and Al-Amer, Adnan M. Jarallah and Al-Naafa, M. A.
ID Code:10355
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 17:02
Last Modified:30 Apr 2011 15:32

Repository Staff Only: item control page