KFUPM ePrints

A new traffic control scheme for ATM networks

Alsayed, Sabih Masarrat (1996) A new traffic control scheme for ATM networks. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
3795Kb

Arabic Abstract

إن السيطرة على الحركة المرورية لكميات المعلومات وتبادلها عبر الشبكات المعلوماتية من أهم الأمور وأصعبها . ولقد درست هذه المشكلة في شبكات الحاسب الآلي ذات النطاق الواسع . غير أن الحلول في ذلك المجال لم تثبت فاعلية في مجال شبكات ال (ATM) (شبكات التبادل غير المتزامن) . وسبب ذلك كون الوسط الفيزيائي الناقل (الألياف الضوئية) في هذه الشبكات ذات قدرة استيعابية عالية لكم أكبر من المعلومات . بالإضافة إلى إمكانيات التداخل الاحصائي في هذه الشبكات . ولقد قمنا في هذه الاطروحة بتصميم طريقة جديدة للتحكم في الحركة المرورية معتمدين على مبدأ التحكم التفاعلي بالاختناقات المرورية في الشبكة ، مع التركيز على تحقيق استجابة سريعة لمتغيرات الشبكة . كما قمنا ببناء نظام محاكاة لتقييم هذه الطريقة الجديدة من الحيثين الكمي والنوعي . فمن الناحية الكمية قمنا بقياس عدد الخلايا المنقولة عبر الشبكة وعدد الخلايا المستغلة . وأما من الناحية النوعية فقد قمنا بقياس فاعلية الطريقة ، وعدالة توزيع الخلايا في الشبكة ، وقدرة الشبكة على الوصول إلى حالة متزنة باسعمال هذه الطريقة . كما قمنا بدراسة مقارنة لهذه الطريقة مع طريقة التحكم بالحركة المرورية المعروفة باسم (الدلو المتسربة) . ولقد أثبتت النتائج أن هذه الطريقة الجديدة كانت انجع وأفضل من طريقة (الدلو المتسربة) .

English Abstract

Traffic control is an important issue in data networks. The problem has been extensively studied for wide-area computer networks. But the solutions appropriate for WANs have not been found efficient for Asynchronous Transfer Mode (ATM) network, which are based on high bandwidth optical fibers. In ATM networks, the problem is further complicated due to the statistical multiplexing capability of these networks. In this thesis a new traffic control scheme, based on reactive congestion control principle but with a fast response time, has been designed. A simulator is developed to evaluate the performance of the proposed scheme under various load conditions. The scheme is evaluated with respect to two classes of performance metrics: (1) quantitative, namely cell loss and utilization; and (2) qualitative, namely efficiency, fairness, distributedness, and convergence. The proposed scheme is also compared with the Leaky Bucket congestion control scheme. Experimental results indicate that the scheme is very effective in swiftly reacting to congestion. Furthermore, the new scheme showed a marked improvement over the leaky bucket scheme.



Item Type:Thesis (Masters)
Date:July 1996
Date Type:Completion
Subjects:Computer
Divisions:College Of Computer Sciences and Engineering > Computer Engineering Dept
Creators:Alsayed, Sabih Masarrat
Committee Advisor:Youssef, Habib
Committee Members:Sait, Sadiq M. and Abdul-Jauwad, Sahel and Benten, M. S. T.
ID Code:10315
Deposited By:KFUPM ePrints Admin
Deposited On:22 Jun 2008 17:01
Last Modified:26 Apr 2011 08:09

Repository Staff Only: item control page