Robust congestion control for ATM's ABR service and design of a datalink layer interface library.

(1999) Robust congestion control for ATM's ABR service and design of a datalink layer interface library. Masters thesis, King Fahd University of Petroleum and Minerals.

[img]
Preview
PDF
10243.pdf

Download (4MB) | Preview

Arabic Abstract

يعتبر التحكم في الإزدحام الجزء الأهم في خدمة (ATMs ABR) إذ عليه أن يقوم بالاستغلال الكامل للحيز المتاح دون التسبب في فقدان الخلايا . التحكم في الإزدحام لشبكات عالية السرعة من ATM يتطلب تحكماً موضعياً للتدفق لدى عقد الاختناق . تستخدم هذه الرسالة نظرية التحكم المكين لتصميم نظام للتحكم في الإزدحام جلي المعدل لخدمة ABR . الوضوح بالنسبة للمستخدمين ، الكفاءة في استغلال الحيز المتاح واختزال انحرافات حجم الصف هي ما أخذ في الاعتبار عند تصميم هذا النظام ، على أن أهم مواصفات التصميم هو الأداء المضمون حال وجود المبهمات والتشويش المصاحب للإدخال . تم تقويم أداء هذا النظام بمحاكاة شبكة تحت ظل ظروف عملية شتى وتم الحصول على نتائج مشجعة . أيضاً تم تطوير مكتبة للتداخل بطبقة وصلة المعلومات هي تعتبر مفيدة في اختبار وتطبيق خوارزميات التحكم في الإزدحام . طورت هذه المكتبة لكل من النظامين (BSD) و (SBR4) ، وذلك باستخدام ملامح التوجه الموضوعي في لغة (++C) .

English Abstract

Congestion control is the most important part of ATM's ABR service since it has to fully utilize the available bandwidth without causing cell losses. The congestion control for high speed networks like ATM require a local flow controller at bottleneck nodes. In this thesis, we are using robust control theory to design explicit rate congestion controllers for ABR service. The controller design specifications considered here are fairness to multiple users, efficient utilization of the available bandwidth and minimization of queue size deviations. However, the most important design specification is the guaranteed performance in the presence of plant uncertainties and input disturbances. The performance of the designed controllers are evaluated by simulating a network under different practical conditions. The obtained results are quite encouraging. An user-level Datalink Layer Interface (DLI) library is also developed which is useful for testing and implementing congestion controller algorithms. This library is developed for both Berkeley Software Distribution (BSD) and System V Release 4 (SVR4) unices using object oriented features of C++.

Item Type: Thesis (Masters)
Subjects: Engineering
Department: College of Computing and Mathematics > lndustrial and Systems Engineering
Committee Advisor: Toker, Onur
Committee Members: Al-Sunni, Fouad M. and Ahmed, Munir and Boziygit, Muslim and Al-Mouhamed, M.A.
Depositing User: Mr. Admin Admin
Date Deposited: 22 Jun 2008 14:00
Last Modified: 01 Nov 2019 13:58
URI: http://eprints.kfupm.edu.sa/id/eprint/10243